Exchange of experiences in internationalization and teacher training through the PROF-XXI project

Authors

  • Karla Lisseth Valdez Hernández Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.18

Keywords:

internationalization, teacher training, project

Abstract

OBJECTIVE: Analyze the exchange of experiences of the participation of the University of San Carlos of Guatemala in the international project PROF-XXI, to demonstrate the implementation carried out in this in the management of the project in question which benefits the academic community of the university. METHOD: The research approach is qualitative with a non-experimental design and a descriptive scope. The selection of the subjects in the research process was carried out with the administrative, academic, computer and communication staff who work in the Division of Distance Education in Virtual Environments (DEDEV) of the USAC, with whom they have first-hand perspective of execution initiative. RESULTS: Adopt new practices for the performance and execution of the project. Participation and socialization of international conferences and workshops with teachers and students. Acquisition of technological equipment that didn’t exist before and that leads to the training of teachers and students to use it and generate new academic products. Learn from the good practices that are implemented through the project, as well as the culture of constant change and adaptation. CONCLUSION: International projects play an important role in improving innovation processes in administrative, technical, communicative, technological and academic areas of the beneficiary institution.

Author Biography

Karla Lisseth Valdez Hernández, Universidad de San Carlos de Guatemala

Estudiante del doctorado en liderazgo organizacional en la Universidad San Pablo de Guatemala, magíster en tecnología educativa y competencias digitales por la Universidad Internacional de la Rioja en México, magíster en Docencia Universitaria por la Universidad de San Carlos de Guatemala, licenciada en pedagogía y administración educativa por la Universidad de San Carlos de Guatemala. Profesora titular III con 10 años de experiencia docente en la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala, jefa de la División de Educación a Distancia en Entornos (DEDEV-USAC), asesora y revisora de proyectos de graduación y del Ejercicio Profesional Supervisado (EPS) de la misma facultad y universidad.

References

Centeno-Caamal, R. (2021). Formación tecnológica y competencias digitales docentes.

https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/210/580#content/contributor_reference_1

Comas Rodríguez, O. J. (2019). La internacionalización de la educación superior. Revista de la Educación Superior 48(192) 165-168. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n192/0185-2760-resu-48-192-165.pdf

Díaz Quero, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Revista de Educación LAURUS. 12, 88-103.

https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf

Regalado Sandoval, J. A. (2013). Las competencias digitales en la formación docente. Revista Ra Ximhai. 9(4),21-29.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46129004002

Teixieira, A; Jerez, O; Pérez, M; Alario, C; Delgado, C, Morales, M (s.f). Marco PROF-XXI: Marco competencias para Centros de Enseñanza y Aprendizaje para el Siglo XXI Documento resumen Marco PROF-XXI:

https://drive.google.com/file/d/1rMljm6cRT-KEPWjBzHEYQBTk_Ndp-aMq/view?usp=sharing

Universidad de Chile. (s.f.). Unidades de Apoyo al Estudiante. Obtenido de Centro de Enseñanza Aprendizaje:

https://pregrado.fen.uchile.cl/centro-de-ensenanza-y-aprendizaje/

Valdés y Capote, J. A., & Ampudia Rueda, V. (2009). La internacionalización de la educación superior: estandarización de criterios para objetos de aprendizaje interactivo. (54),111-122. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco:

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34012025011

Published

2024-11-15

How to Cite

Valdez Hernández, K. L. (2024). Exchange of experiences in internationalization and teacher training through the PROF-XXI project. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(Especial), 31–39. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.18

Issue

Section

Artículos