Teacher Evaluation Instruments and the Inclusion of Criteria for Measuring Digital Competencies

Authors

  • Victor Porfirio Roldán Muxín Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.32

Keywords:

instruments, evaluation, digital competencies, cybersecurity

Abstract

OBJECTIVE: analyze the faculty evaluation instruments to identify the inclusion of criteria for measuring digital competencies at the Faculty of Pharmacy and the Southern University Center of the University of San Carlos. METHOD:  a  pragmatic paradigm was followed, employing a mixed-methods approach with an exploratory scope and a concurrent design; a survey and interviews were administered to a sample of 40 faculty members. RESULTS: 43.6% reported that the evaluation instruments are not aligned with international standards; 77.8% of the faculty consider it necessary to update them to better reflect the required digital competencies. The faculty expressed concern about the required data protection and lack proficiency in cybersecurity CONCLUSION: the analysis of faculty evaluation instruments revealed that, although there are criteria for assessing digital competencies, their inclusion is partial and, in many cases, outdated.

Author Biography

Victor Porfirio Roldán Muxín, Universidad de San Carlos de Guatemala

Estudiante de la maestría en Investigación en la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala, egresado de la facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Ha laborado por más de 28 años en la Universidad de San Carlos de Guatemala donde ha dedicado gran parte de su vida académica a la mejora de la calidad educativa en la educación superior, como Profesional en Evaluación y Promoción del Personal Académico.

References

Cabero Almenara, J., & Martínez Gimeno, A. (2019). Tecnologías de la información y la comunicación y formación inicial docente: modelos y competencias digitales. Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa. Recuperado de

https://idus.us.es/handle/11441/89544

Centeno-Caamal, R. (2021). Formación Tecnológica y Competencias Digitales Docentes. Revista Docentes 2.0, Universidad Autónoma de Querétaro, rcenteno04@alumnos.uaq.mx, MX. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7815-0477. DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.210.

Gisbert Cervera, M., González Martínez, J. & Esteve Mon, F. M. (2016). Competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Morales Arce, V. G. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. Apertura, 5(1), 88-97. Universidad de Guadalajara, Guadalajara, México.

Perdomo, B., González Martínez, O., & Barrutia, I. (2020). Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de literatura. Educación Digital y Jóvenes Universitarios, 9*(2), https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796

Pozos Pérez, K. V. & Tejada Fernández, J. (2018). Competencias Digitales en docentes de Educación Superior: niveles de dominio y necesidades Formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12*(2), http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Marco Europeo de Competencias Digitales para Educadores (DigCompEdu). Comisión Europea. DOI: 10.2760/178382. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1). http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558

Tejada Fernández, J., & Pozos Pérez, K. V. (2018). (Re) Definiendo la Profesionalización Docente desde Diversas Miradas. Profesorado, 22*(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917

Vázquez, P. N., & Martinell, A. R. (2012). Una aproximación en modelo de certificación de competencias digitales docentes. Ponencia presentada en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa, Entorno Virtual de Aprendizaje. UNESCO.

Zavala, D. Muñoz, K., & Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de docentes. Revista Publicando. Recuperado de

http://dialnet.unirioja.es

Published

2025-05-25

How to Cite

Roldán Muxín, V. P. (2025). Teacher Evaluation Instruments and the Inclusion of Criteria for Measuring Digital Competencies . Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(1), 47–55. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.32