Effects of teacher performance due to their training in the use of virtual educational resources

Authors

  • Melvin Rafael Villegas Ibarra Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.41

Keywords:

virtual educational resources, educational quality, digital teacher competence, pedagogical innovation

Abstract

OBJECTIVE: to explain how teaching performance has been affected by training in the use of virtual educational resources. METHOD: bibliographic document review, using the technique of systematic review, analysis, and focused reading. RESULTS: the effects on teaching performance in the use of virtual educational resources were identified, along with their relationship to educational innovation and academic performance. It was also determined that the development of digital competencies is of great relevance for future teachers in today's society. CONCLUSION: It was explained that the use of virtual educational resources as teaching tools enhances teachers' performance, the quality of education, and the academic progress of today's students in their learning process. The use of virtual educational resources in the classroom also allows for greater communicative interaction between teachers and students, autonomy, creativity, and the development of digital competencies. Ongoing training and feedback in the use of digital technologies are key for teachers to develop their digital knowledge and skills and implement them appropriately in their pedagogical practice.

Author Biography

Melvin Rafael Villegas Ibarra, Universidad de San Carlos de Guatemala

Estudiante de Maestría en Docencia Universitaria, Escuela de Estudios de Posgrado, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala. Licenciado en Pedagogía y Administración Educativa, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala. Profesor de Enseñanza Media en Pedagogía en Ciencias Sociales y Formación Ciudadana, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala. Docente en Universidad Regional de Guatemala, sede Puerto San José. Docente del Instituto Nacional de Educación Diversificada (INED), aldea Santa Marta, Iztapa, Escuintla.

References

Aceituno Ramos, A. H. (2025), Importancia del uso de recursos tecnológicos en la educación superior. Revista Científica Avances en Ciencia y Docencia, 2(1), 11-18. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.25 DOI: https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.25

Asmal Lozano, K. N. (2023). La formación docente y el uso de las TIC para el desarrollo de prácticas pedagógicas innovadoras. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1352-1363. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4485 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4485

Córdova Esparza, D. M., Romero González, J. A., López Martínez, R. E., García Ramírez, T. & Sánchez Hernández, D. C. (2024). Desarrollo de competencias digitales docentes mediante entornos virtuales: una revisión sistemática. Apertura, 16(1), 142-161.

http://doi.org/10.32870/Ap.v16n1.2489 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v16n1.2489

Esquerre Ramos, L. A. & Pérez Azahuanche, M. Á. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. Educación, 45(2), 1-22. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846

García-Pinilla, J. I., Rodríguez-Jiménez, O. R., Pineda Miranda, B. A. & Nicholls-Rodríguez, D. (2023). Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes utilizando un modelo de diseño instruccional. Educación y Educadores, 26(1), 1-19.

https://doi.org/10.5294/edu.2023.26.1.3 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2023.26.1.3

González Chaparro, D. Y. (2024). Competencias digitales docentes y rendimiento académico en educación básica regular: una revisión sistemática. Espacios en blanco. Series indagaciones, 2(34), 99-111. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-402 DOI: https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-402

Hernández-Suárez, C. A., Hernández-Albarracín, J. D. & Rodríguez-Moreno, J. (2024). Formación docente en tecnología: su influencia sobre las competencias TIC. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(3), 85-96. https://doi.org/10.15649/2346030X.4351 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.4351

Meza Montes, J. K. (2023). Revisión sistemática: tecnologías educativas emergentes en la formación docente de la sociedad del conocimiento en el contexto latinoamericano. MQR Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica, 7(1), 2527-2544.

https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.2527-2544 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.2527-2544

Murillo Rosado, J. U., Rubio García, S., Balda Macías, M. A. & Muñoz Mendoza, A. (2024). Influencia de las tecnologías de la información y comunicación: Retos y potencialidades en la educación superior. Revista San Gregorio (57), 170-185.

http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2564 DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i57.2564

Pinedo Castro, J. H., Vela Shupingahua, N. & Ticllacuri Huamán, Y. (2023). Aula invertida en el desempeño docente: una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 7(29), 1278-1288. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.590

http://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/123456789/2728

Pinto Santos, A. R., Pérez Garcias, A. & Dardes Mesquia, A. (2023). Formación en competencia digital docente: validación funcional del modelo TEP. INNOEDUCA, 9(1), 39-51. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.15191 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.15191

Saltos Velásquez, G. G. & Pazmiño Campuzano, M. F. (2024). Desarrollo de competencias digitales en la formación de estudiantes de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales. Revista Social Fronteriza, 4(4), 1-20. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(4)364 DOI: https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(4)364

Tuza Torres, M. D. (2024). El uso de la tecnología educativa en el aula: efectos en el aprendizaje colaborativo y autónomo. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 2068-2078. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2762 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2762

Published

2025-07-25

How to Cite

Villegas Ibarra, M. R. (2025). Effects of teacher performance due to their training in the use of virtual educational resources. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(2), 23–33. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.41