Student perception of virtual educational quality according to SERVPERF in Economics, USAC.

Authors

  • Nelson Damián Juárez Mazariegos Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.45

Keywords:

Educational quality, virtual environments, expectations, educational service

Abstract

OBJECTIVE: To determine students' perceptions of the quality of educational services in virtual environments using the dimensions of the SERVPERF model at the School of Economics of the University of San Carlos de Guatemala. METHOD: To this end, a quantitative paradigm with a descriptive approach, exploratory scope, and a non-experimental cross-sectional design was adopted. A structured survey was administered to a purposive sample of 197 students, based on the SERVPERF model, which evaluates five key dimensions: reliability, responsiveness, security, empathy, and tangible aspects. RESULTS: The results reflect positive overall satisfaction, especially regarding the reliability and security of the platforms. However, opportunities for improvement were identified in the empathy dimension, particularly in the inclusion of students with special needs and in responsiveness, as evidenced by the limitations of technical support. CONCLUSION: Although students perceive the service as satisfactory, it is essential to strengthen pedagogical support and optimize digital tools to ensure a more inclusive and effective educational experience. Using the Servperf model allowed for more precise identification of strengths and areas for improvement, providing a solid foundation for improving virtual teaching.

Author Biography

Nelson Damián Juárez Mazariegos, Universidad de San Carlos de Guatemala

Lic. Nelson Juárez, guatemalteco con formación en Economía de la Universidad de San Carlos de Guatemala, consolidando una sólida formación académica en el ámbito financiero y económico. estudiante de la Maestría en Docencia Universitaria, en Facultad de Humanidades, perteneciente a la Universidad de San Carlos de Guatemala.

References

Cabero Almenara, J., & Córdoba Cabero, M. (2009). Inclusión educativa: inclusión digital. Revista Educación Inclusiva, 2(1), 61-77. DOI: https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp61-76

https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/27/26

Erazo Crispin, E. D., Samayoa Zúñiga, C. C., López Reyes, C. A. & Rodas Hernández, G. D. (2017). Satisfacción educativa en los estudiantes de la facultad de ciencias médicas. [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala].

http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/05/05_10621.pdf

García Peñalvo, F. (2020). Evaluación del aprendizaje en entornos virtuales y remotos. http://repositorio.grial.eu/handle/grial/2090

Montoya Agudelo, C. & Boyero Saavedra, M. S. (2016). El recurso humano como elemento fundamental para la gestión de calidad y la competitividad organizacional. Visión de Futuro, 20(2), 1-20.

https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/d19ea897-fd04-4b00-99ee-5c8344dae8f4/content

Ola, A. L. (6 de julio de 2020). Usac se adapta a la virtualidad en medio de la pandemia. Prensa Libre.

https://www.prensalibre.com/guatemala/comunitario/usac-se-adapta-a-la-virtualidad-en-medio-de-la-pandemia/

Oquendo Mayorga, M. E. (2018). Escuela virtual, una herramienta de apoyo para la facultad de ingeniería, en la Universidad de San Carlos de Guatemala [Tesis de Licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala].

http://www.repositorio.usac.edu.gt/11180/1/Manuel%20Enrique%20Oquendo%20Mayorga.pdf

Martínez-Otero Pérez, V. (2011). La empatía en la educación: estudio de una muestra de alumnos universitarios. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(4). https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/28899

Pérez-Mateo Subirá, M., Guitert, M., Conde, M. Á., , M. A., & Gámi. (2018). Evaluación de la calidad de la formación virtual en la educación superior: Una revisión de la literatura. Vol. 21(1), 217-238. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455825012/331455825012.pdf

Picatoste, X., García, P. & Pernas, A. M. (2008). Evaluación de la calidad de la educación virtual en la educación superior: Propuesta de un modelo integrado. Monográfico. La revolución del blended learning, 21(1), 217-238.

https://www.redalyc.org/journal/3314/331455825012/331455825012.pdf

Rodríguez Rodríguez, J., & Reguant Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista de Innovació en educación, 13(2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Published

2025-10-25

How to Cite

Juárez Mazariegos, N. D. (2025). Student perception of virtual educational quality according to SERVPERF in Economics, USAC. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(2), 55–64. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.45