Multiple Intelligences as Configurations of Cognitive Functions: Critical Reformulation of Gardner’s Theory

Authors

  • Juan Francisco Calvillo Taracena Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.58

Keywords:

multiple intelligences, cognitive functions, executive processes, Gardner´s theory metacognition.

Abstract

Objective: To critically reformulate Gardner’s (1983) theory of multiple intelligences, arguing that they are not independent faculties but dynamic configurations of common cognitive functions, regulated by executive processes and optimized by metacognition. Method: Theoretical–documentary study based on a literature review of recent sources (2019–2025) and classical references (Luria, 1973/1980; Neisser, 1967; Sternberg, 1985; Gardner, 2001). Results: It was found that specific intelligences (linguistic, logical-mathematical, musical, spatial, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, and naturalistic) emerge as patterns of use of shared cognitive resources rather than isolated modules. Likewise, metacognition acts as a transversal regulator that enhances the differentiation and optimization of these configurations. Conclusion: The configurational model helps overcome neuroscientific criticisms of Gardner’s theory (Visser, Ashton & Vernon, 2006; Geake, 2008; López-Ramón, 2023) and provides relevant educational implications: avoiding labeling students into fixed categories and promoting the flexible and self-regulated use of executive processes.

Author Biography

Juan Francisco Calvillo Taracena , Universidad de San Carlos de Guatemala

Doctor en Administración Empresarial y Capital Humano por la Universidad Galileo, Guatemala. Cuenta con una Maestría en Reingeniería por la Universidad Galileo, una Maestría en Altos Estudios Estratégicos por la Universidad Mariano Gálvez, y una Maestría en Economía con especialización en Finanzas Internacionales por la misma universidad. Es Licenciado en Ciencias Psicológicas por la Universidad de San Carlos de Guatemala. Su trayectoria profesional de más de veinte años se ha enfocado en el desarrollo del talento, la transformación organizacional y el estudio de la persona humana desde una perspectiva integral. Es autor del Modelo Tridimensional para la Gestión Efectiva del Talento y del Modelo de La Bifurcación de la Conciencia Ante El Dolor. Su trabajo investigativo articula la conciencia, el desarrollo personal y las metodologías aplicadas al cambio humano en distintos contextos.

References

Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child Neuropsychology, 8(2), 71–82.

https://doi.org/10.1076/chin.8.2.71.8724 DOI: https://doi.org/10.1076/chin.8.2.71.8724

Ardila, A. (2011). Neuropsicología de los procesos cognitivos. México: Manual Moderno. ISBN 978-6074481091

Clemente, C., Urrea, A., & Arnau-Sabatés, L. (2023). Programas socioemocionales para adolescentes basados en evidencias: una scoping review. Revista de Psicología y Educación, 18(2), 96–106. https://doi.org/10.23923/rpye2023.02.238 DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2023.02.238

Coll, C., & Pozo, J. I. (2016). Psicología del aprendizaje y la enseñanza (Ed. ampliada). Barcelona: Graó. ISBN 978-84-9980-766-7

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, (332), 97–116. Recuperado de https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2003/re332/re332-06.html

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples (Trad. M. A. Martínez). Barcelona: Paidós. ISBN 978-84-493-1049-7

Geake, J. (2008). Neuromythologies in education. Educational Research, 50(2), 123–133. https://doi.org/10.1080/00131880802082518 DOI: https://doi.org/10.1080/00131880802082518

Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos: El caso de la función. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325–355. https://ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/03_SignificadosIP_RDM94.pdf

Lezak, M. D. (1982). The problem of assessing executive functions. International Journal of Psychology, 17(1-4), 281–297.

https://doi.org/10.1080/00207598208247445 DOI: https://doi.org/10.1080/00207598208247445

Luria, A. R. (1979). El cerebro en acción (2.ª ed.). Barcelona: Fontanella. ISBN 8424404637

Llanos Bardales, J., & Machuca Cabrera, Y. J. (2023). Inteligencia emocional y rendimiento académico en el Perú: Revisión sistemática periodo 2020 al 2023 y meta-análisis. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 9733–9748.

https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8536 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8536

Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent-variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49–100.

https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734 DOI: https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734

Neisser, U. (1981). Psicología cognitiva. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 978-84-206-2058-2

Pozo, J. I. (2019). Aprendices y maestros: La nueva cultura del aprendizaje (2.ª ed.). Madrid: Alianza Editorial. ISBN 978-84-9181-644-1

Roa-Benítez, L. D. (2025). Inteligencia emocional y rendimiento académico en educación básica. Ciencia y Sociedad UATF.

https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/147

Spearman, C. (1904). “General intelligence,” objectively determined and measured. The American Journal of Psychology, 15(2), 201–293. https://doi.org/10.2307/1412107 DOI: https://doi.org/10.2307/1412107

Sternberg, R. J. (2012). Más allá del CI: Una teoría triárquica de la inteligencia. Madrid: Pirámide. ISBN 978-84-368-2563-5

Tirapu-Ustárroz, J. (2020). Neuropsicología de las funciones ejecutivas. Madrid: Síntesis. ISBN 978-84-9171-568-3

Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34(5), 487–502. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70.

https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2 DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Published

2025-11-15

How to Cite

Calvillo Taracena , J. F. (2025). Multiple Intelligences as Configurations of Cognitive Functions: Critical Reformulation of Gardner’s Theory. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(2), 65–76. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.58