Learning approaches in university students of Pedagogy and Virtual Education

Authors

  • René Francisco Pérez López Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.59

Keywords:

learning, deep approach, surface approach, R-SPQ-2F questionnaire, virtual education, and pedagogy

Abstract

OBJECTIVE: To identify the predominant learning approach among university students of Pedagogy and Virtual Education at the Faculty of Humanities of the University of San Carlos of Guatemala. METHOD: This study is approached from a post-positivist paradigm, with a quantitative, exploratory and descriptive scope, and a non-experimental design. The instrument used was the Revised Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) by Bigss, adapted to the Latin American context. RESULTS: The mean scores of 3.97 out of 5 for the Deep Learning Approach (DLA) and 2.07 out of 5 for the Surface Learning Approach (SLA) indicate that DLA is the predominant approach among the participants in this study. The mean scores of 3.7 for women and 3.67 for men, both for DLA, reveal a slight advantage for women over men. Students in the Virtual Education program (average of 3.72) show a greater inclination towards the EAP (Educational Approach to Learning) than those in the Pedagogy program (average of 3.68). Within this same approach, those studying in the afternoon session are ahead (with an average of 3.77) of those attending the morning session (with an average of 3.66). Older students have the highest average (4.3) compared to younger students (3.64) in the EAP. CONCLUSION: The predominant learning approach for both women and men is deep learning. Motivation and strategies for this learning approach increase with age.

Author Biography

René Francisco Pérez López , Universidad de San Carlos de Guatemala

Es Doctor en Innovación y Tecnología Educativa y Licenciado en Pedagogía y Ciencias de la Educación por la Universidad de San Carlos de Guatemala, Maestro en Docencia Superior por la Universidad Mariano Gálvez de Guatemala y Maestro en Administración con Acentuación en Liderazgo por la Universidad de Montemorelos, México.  Es profesor de la Facultad de Humanidades, USAC en grado y postgrado.  Ha publicado tres libros y algunos artículos académicos. Su experiencia ha sido en docencia, diseño curricular, administración de instituciones educativas y gobierno universitario.

References

Bernal García , M. I., Lamos Duarte, A. F., Vargas Rivera, O. I., Camargo Villalba , G. E., & Sánchez Capacho, N. (2019). Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y factores relacionados en estudiantes que cursan último año de los programas de la Facultad de Ciencias de la Salud. Educación Médica, 20(S2), 10-17. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.008

Celis Aguilar, O., & Medina Vera, R. E. (2018). Adaptación del Cuestionario de Procesos de Estudio (R-SPQ-2F) de Bigss en universitarios de Lima, 2018 (Tesis). Lima, Perú: Universidad César Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/28000

Díaz-García, I., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., & Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566.

http://dx.doi.org/10.6018/rie.409371 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.409371

Freiberg Hoffmann, A., & Fernández Liporace, M. M. (2016). Enfoques de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios Argentinos según el R-SPQ-2F: Análisis de sus Propiedades Psicométricas. Revista Colombiana de Psicología, 25(2), 307-329.

https://doi.org/10.15446/rcp.v25n2.51874 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v25n2.51874

Freiberg-Hoffman, A., Vigh, C., & Fernández Liporace, M. (2021). Creatividad y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicogente , 24(46), 1-17. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4492 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4492

Halanoca Puma, D. (2024). Apendizaje significativo en la educación superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1714-1726. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828

López Aguado, M., & López Alonzo, A. (enero-junio de 2013). Los enfoques de aprendizaje. Revisión conceptual y de investigación. Revista Colombiana de Educación(64), 131-153. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4136/413634076006.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.64rce131.153

Mendoza Moreira, M., & Rodríguez Gámez, M. (2019). Aprendizaje centrado en el estudiante desde la planificación en investigación . Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología , VI(10), 560-572. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.232 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.232

Mercado-Guerra, J., Calderón-Carvajal, C., & Palominos-Urquieta, D. (2022). Enfoques de aprendizaje en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Formación Unviersitaria, 15(3), 33-42. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300033 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300033

Mirete Ruiz, A. B., Soro Bernal, M. y Maquilón Sánchez, J. J. (2015). El fracaso escolar y los enfoques de aprendizaje: medidas para la inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 183–196.

https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.239021 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.239021

Orellana-Guevara, C. (2020). Aprendizaje profundo en la formación docente: experiencia con estudiantes de Enseñanza de la Educación de la Universidad de Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 208-221. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125

Pérez Hernández, A. F., Méndez Sánchez, C. J., & Pérez Arellano, P. (2020). Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en la educación superior. Perspectivas Docentes, 30(71), 19-30. https://doi.org/10.19136/pd.a30n71.3060 DOI: https://doi.org/10.19136/pd.a30n71.3060

Pozo J. , C., & Simonetti V., F. (2020). www.lidereseducativos.cl. Obtenido de Líderes educativos. Centro de Liderazgo para la mejora escolar ¿Cómo indagar sobre Aprendizaje Profundo en Centros Escolares:

https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2018/06/PL1_POZO_SIMONETTI_APRENDIZAJEPROFUNDO_22-06.pdf

Sical Ac, M. N. (2018). Enfoques y estilos de aprendizaje en el área de Matemática. El caso de los estudiantes de cuarto grado del colegio Cobán, Cobán, Alta Verapaz. (Tesis de grado). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media . Obtenido de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/29/29_0584.pdf

Soler, M., Cárdenas, F., & Hernández Pina, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones de educación en ciencias. Ciencia, Educación, Bauru, 24(4), 993-1013.

https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012

Tesouro, M., Cabañate, D., & Puiggalí, J. (julio-diciembre de 2014). Los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios catalanes mediante el Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST). Revista de Investigación Educativa, 32(2), 479-498.

https://doi.org/10.6018/rie.32.2.181981 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.32.2.181981

Valle Arias, A., González Cabanach, R., Nuñez Pérez, J. C., Suárez Riveiro, J. M., Piñeiro Aguín, I., & Rodríguez Martínez, S. (2000). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicpthema, 12(3), 368-375. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/727/72712307.pdf

Witriw, A. M. (2015). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios en el área de salud pública. RAES Revista Argentina de Educación Superior, 7(10), 29-43. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6527393

Published

2025-11-15

How to Cite

Pérez López , R. F. (2025). Learning approaches in university students of Pedagogy and Virtual Education. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(2), 77–87. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.59