Learning approaches in university students of Pedagogy and Virtual Education
DOI:
https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.59Keywords:
learning, deep approach, surface approach, R-SPQ-2F questionnaire, virtual education, and pedagogyAbstract
OBJECTIVE: To identify the predominant learning approach among university students of Pedagogy and Virtual Education at the Faculty of Humanities of the University of San Carlos of Guatemala. METHOD: This study is approached from a post-positivist paradigm, with a quantitative, exploratory and descriptive scope, and a non-experimental design. The instrument used was the Revised Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) by Bigss, adapted to the Latin American context. RESULTS: The mean scores of 3.97 out of 5 for the Deep Learning Approach (DLA) and 2.07 out of 5 for the Surface Learning Approach (SLA) indicate that DLA is the predominant approach among the participants in this study. The mean scores of 3.7 for women and 3.67 for men, both for DLA, reveal a slight advantage for women over men. Students in the Virtual Education program (average of 3.72) show a greater inclination towards the EAP (Educational Approach to Learning) than those in the Pedagogy program (average of 3.68). Within this same approach, those studying in the afternoon session are ahead (with an average of 3.77) of those attending the morning session (with an average of 3.66). Older students have the highest average (4.3) compared to younger students (3.64) in the EAP. CONCLUSION: The predominant learning approach for both women and men is deep learning. Motivation and strategies for this learning approach increase with age.
References
Bernal García , M. I., Lamos Duarte, A. F., Vargas Rivera, O. I., Camargo Villalba , G. E., & Sánchez Capacho, N. (2019). Enfoques de aprendizaje, rendimiento académico y factores relacionados en estudiantes que cursan último año de los programas de la Facultad de Ciencias de la Salud. Educación Médica, 20(S2), 10-17. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.008
Celis Aguilar, O., & Medina Vera, R. E. (2018). Adaptación del Cuestionario de Procesos de Estudio (R-SPQ-2F) de Bigss en universitarios de Lima, 2018 (Tesis). Lima, Perú: Universidad César Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/28000
Díaz-García, I., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., & Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566.
http://dx.doi.org/10.6018/rie.409371 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.409371
Freiberg Hoffmann, A., & Fernández Liporace, M. M. (2016). Enfoques de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios Argentinos según el R-SPQ-2F: Análisis de sus Propiedades Psicométricas. Revista Colombiana de Psicología, 25(2), 307-329.
https://doi.org/10.15446/rcp.v25n2.51874 DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v25n2.51874
Freiberg-Hoffman, A., Vigh, C., & Fernández Liporace, M. (2021). Creatividad y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicogente , 24(46), 1-17. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4492 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.24.46.4492
Halanoca Puma, D. (2024). Apendizaje significativo en la educación superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1714-1726. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.828
López Aguado, M., & López Alonzo, A. (enero-junio de 2013). Los enfoques de aprendizaje. Revisión conceptual y de investigación. Revista Colombiana de Educación(64), 131-153. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4136/413634076006.pdf DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.64rce131.153
Mendoza Moreira, M., & Rodríguez Gámez, M. (2019). Aprendizaje centrado en el estudiante desde la planificación en investigación . Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología , VI(10), 560-572. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.232 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.232
Mercado-Guerra, J., Calderón-Carvajal, C., & Palominos-Urquieta, D. (2022). Enfoques de aprendizaje en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Formación Unviersitaria, 15(3), 33-42. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300033 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300033
Mirete Ruiz, A. B., Soro Bernal, M. y Maquilón Sánchez, J. J. (2015). El fracaso escolar y los enfoques de aprendizaje: medidas para la inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 183–196.
https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.239021 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.239021
Orellana-Guevara, C. (2020). Aprendizaje profundo en la formación docente: experiencia con estudiantes de Enseñanza de la Educación de la Universidad de Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 208-221. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3125
Pérez Hernández, A. F., Méndez Sánchez, C. J., & Pérez Arellano, P. (2020). Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en la educación superior. Perspectivas Docentes, 30(71), 19-30. https://doi.org/10.19136/pd.a30n71.3060 DOI: https://doi.org/10.19136/pd.a30n71.3060
Pozo J. , C., & Simonetti V., F. (2020). www.lidereseducativos.cl. Obtenido de Líderes educativos. Centro de Liderazgo para la mejora escolar ¿Cómo indagar sobre Aprendizaje Profundo en Centros Escolares:
Sical Ac, M. N. (2018). Enfoques y estilos de aprendizaje en el área de Matemática. El caso de los estudiantes de cuarto grado del colegio Cobán, Cobán, Alta Verapaz. (Tesis de grado). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media . Obtenido de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/29/29_0584.pdf
Soler, M., Cárdenas, F., & Hernández Pina, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones de educación en ciencias. Ciencia, Educación, Bauru, 24(4), 993-1013.
https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012
Tesouro, M., Cabañate, D., & Puiggalí, J. (julio-diciembre de 2014). Los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios catalanes mediante el Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST). Revista de Investigación Educativa, 32(2), 479-498.
https://doi.org/10.6018/rie.32.2.181981 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.32.2.181981
Valle Arias, A., González Cabanach, R., Nuñez Pérez, J. C., Suárez Riveiro, J. M., Piñeiro Aguín, I., & Rodríguez Martínez, S. (2000). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicpthema, 12(3), 368-375. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/727/72712307.pdf
Witriw, A. M. (2015). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios en el área de salud pública. RAES Revista Argentina de Educación Superior, 7(10), 29-43. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6527393
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 René Francisco Pérez López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.