Inclusive educational strategies: a study of teaching practices in a private educational center

Authors

  • Cecilia Maria García Ramírez Universidad de San Carlos de Guatemala

Keywords:

education, teaching, learning, inclusive education, educational strategies

Abstract

OBJECTIVE: Determine the inclusive educational strategies applied by teachers in a private educational center. METHOD: A study was carried out from the constructivist paradigm, with a qualitative approach and an ethnographic design. The principal, nine teachers and 155 students were taken as a sample. RESULTS: Presence without distinction, equitable participation and progress of all students in the teaching-learning process was manifested, through the application of inclusive educational strategies such as active, collaborative, experiential and playful methodologies, the findings highlight the benefits for the entire community educational, teachers receive training and students improve their academic performance by stimulating the achievement of skills, with equal opportunities and preparing for real life. The disadvantages are classified as contextual and, in the classroom, they denote sociocultural difficulties, lack of awareness in families and increased teaching work.   CONCLUSION: The educational center denotes presence, participation and monitoring of the academic progress of all students without distinction in equal opportunities. Inclusive educational strategies are beneficial for the entire school by responding to the diversity of students and resulting in quality education for all.

Author Biography

Cecilia Maria García Ramírez, Universidad de San Carlos de Guatemala

Estudiante del Doctorado en Innovación y Tecnología Educativa (USAC), Magíster en Innovación Tecnología Educativa (UVG), Coach Educativa Internacional (UVG –Bou), Post-grado en Formador de Formadores, del Consorcio de Universidades, Licenciada en Psicopedagogía (UVG) y Profesora Especializada en Problemas de Aprendizaje UVG Delegada DISFAM-Guatemala y promotora de la educación inclusiva en Guatemala.

References

Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/220/214

Amiama-Espaillat, C. (2020). Desafíos de la Educación Especial en el desarrollo de escuelas inclusivas. Ciencia y Educación, 4(3), 133–143.

https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i3.pp133-143

Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI: Avances y desafíos. Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/67359

Calvo, G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Páginas de Educación, 6(1), 1-22.

http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-74682013000100002&script=sci_abstract

Constitución de la República de Guatemala [Const]. Art. 71 de 17 de noviembre de 1993 (Guatemala).

https://www.cijc.org/es/NuestrasConstituciones/GUATEMALA-Constitucion.pdf

Cruz, M. (2008). ¿Cómo desarrolla, de una manera comprensiva el análisis cualitativo de datos? Educere: Revista Venezolana de Educación. (44), 55-66. https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571007.pdf

García, G. & García, C. (2011). Proyecto Educativo Institucional Colegio Santa Cecilia.

https://drive.google.com/file/d/1-02X3lVga55JQYN-lFsemQroMC15Xo50/view?usp=sharing

Lang, M., Freeman, M., Kiely, G. & Woszczynski, A. B. (2022). Equality, Diversity, and Inclusion in IS Education. Journal of Information Systems Education, 33(1), 1-6. https://jise.org/Volume33/n1/JISE2022v33n1pp1-6.html

Moliner, O., Sanuhuja, A & Benet, A. (2017). Prácticas inclusivas en el aula desde la investigación-acción. Universitat Jaume I.

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6035/Sapientia127

Muntaner, J. J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista de Educación Inclusiva, 7(1), 63-79.

https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/163/157

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021) Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380248

Organismo Legislativo de la República de Guatemala. (2008). Ley de Educación Especial 58-2007. Diario de Centro América, 1–3.

https://www.mineduc.gob.gt/DIGEESP/documents/Ley_de_Educacion_Especial_58-2007.pdf

Orozco, I. & Moriña, A. (2020). Estrategias metodológicas que promueven la inclusión en la educación infantil, primaria y secundaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 81–98. https://doi.org/10.15366/RIEJS2020.9.1.004

Wijeratne, D., Dennehy, D., Quinlivan, S., Buckley, L.-A., Keighron, C. & Flynn, S. (2022). Learning Without Limits: Identifying the Barriers and Enablers to Equality, Diversity, and Inclusion in IS Education. In Journal of Information Systems Education, 33(1), 61-74.

https://jise.org/Volume33/n1/JISE2022v33n1pp61-74.html

Zapata-Rivera, I., López-Estrada, J. & Rivera-Obregón, L. (2015). La inclusión educativa una mirada desde los docentes- tutores del Bachillerato Universitario: retos y desafíos. Revista Ra Ximhai, 11(4), 355–367. https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596026.pdf

Published

2024-08-14

How to Cite

García Ramírez, C. M. (2024). Inclusive educational strategies: a study of teaching practices in a private educational center. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(2), 41–51. Retrieved from https://revistadiged.usac.edu.gt/index.php/home/article/view/11