State of the art on Information and Communication Technologies in cultural spaces
DOI:
https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i2.12Keywords:
state of the art, technology, museum, cultural spaces, cultural heritageAbstract
OBJECTIVE: To elaborate a state of the art of publications preferably from Guatemala that evidenced the use of Information and Communication Technologies ICT in cultural spaces. METHOD: Qualitative documentary type that involved the review of theses and digital articles available in university repositories or academic journals. The sample consists of 11 documents, 7 theses and 4 articles dealing with studies carried out in Guatemala, Mexico, El Salvador, Colombia, Ecuador and Argentina. RESULTS: In Guatemala, the use of showcases, panels and pedestals for the exhibition of cultural assets in museums, as well as multimedia materials and streaming platforms such as YouTube to improve the dissemination of information, stand out. Other countries such as Mexico, El Salvador, Argentina, Colombia and Ecuador propose the integration of videos, audios, interactive screens, augmented reality and QR codes that, together with interactive mobile applications, can enrich the experience of visitors to museums, as well as the use of social networks and websites for cultural promotion. CONCLUSION: Documenting the technology used in cultural spaces allows us to identify the innovation that the internet has generated in places where cultural heritage is preserved, which allows us to understand the areas of opportunity for future cultural projects.
References
Argueta Gonzalez, V. (2022). Diseño de material multimedia para exponer información de las diferentes generaciones tecnológicas de la imprenta para el Museo de la Tipografía Nacional, Ciudad de Guatemala, Guatemala [Tesis de Licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio USAC. http://www.repositorio.usac.edu.gt/18404/1/VICTOR%20HUGO%20ARGUETA%20GONZALEZ.pdf
Castellanos Gutiérrez, M. (2020). Estrategias creativas e innovadoras para transmitir la cultura en momentos de COVID-19. Caso Casa Ibargüen y Centro Cultural Municipal en el Centro Histórico de la Ciudad de Guatemala. Revista AVANCE, 17(10), 82-101.
Corzo Domínguez, C., Flores Martínez, N. y Pérez Román, I. (2022). El estado del arte, ¿Necesidad o necedad? Opción, 38(No. especial 29), 139-153. https://doi.org/10.5281/zenodo.7498634
Garcia Celis, G., Monroy González, J., y Orozco Zambrano , H. (2021). Dinamización de las exposiciones en los museos de Bogotá [Tesis de grado-pregrado]. Universidad de la Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2084&context=sistemas_informacion_documentacion
George Reyes, C. (2019). Estrategia metodológica para elaborar el estado del arte como un producto de investigación educativa. Praxis educativa, 23(3), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/1531/153161430007/153161430007.pdf
Gómez-Mendoza, Y. (2022). Estado del arte sobre la educación en museos (2000- 2020): demarcación de un estudio acerca de los procesos educomunicativos en museos de ciencias. Tecné: Episteme y Didaxis, (56), 267-282. https://doi.org/https://doi.org/10.17227/ted.num52-13909
Guillén, A. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación en el Museo morelense de arte contemporáneo Juan Soreano. Las TIC como herramienta para la formación de público cultural en jóvenes de 18 a 23 años de edad [Tésis de Maestría]. Universidad Autónoma del Estado de Morelos. http://riaa.uaem.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.12055/1557/GUCARN02T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Láinez Vera, E. (2021). Aplicación móvil de realidad aumentada para secciones del Museo Amantes de Sumpa [Tésis de Licenciatura]. Universidad Estatal Península de Santa Elena. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/6232/1/UPSE-TIN-2021-0001.pdf
López Guillén, J. (2023). Diseño de material editorial educativo para la enseñanza del Holocausto a estudiantes que visitan el Museo del Holocausto en Guatemala, Departamento de Guatemala [Tesis de Licenciatura]. Universidad de San Carlos de Guatemala.
http://www.repositorio.usac.edu.gt/18446/1/JIMENA%20MAR%C3%8DA%20L%C3%93PEZ%20GUILL%C3%89N.pdf
Marino, F. (2020). Tecnologías de la Información y Comunicación (TICs) orientadas a los museos de la ciudad de Bahía Blanca [Tesina de Licenciatura, Universidad Nacional del Sur]. Repositorio Institucional Digital de la Universidad Nacional del Sur.
Paxtor Caté, D. (2022). Anteproyecto para el Museo del Ferrocarril de Puerto Barrios, Izabal, Guatemala [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio USAC. http://www.repositorio.usac.edu.gt/17926/1/DIEGO%20FERNANDO%20PAXTOR%20CAT%C3%89.pdf
Radicelli-García, C. y Pomboza-Floril, M. (2022). Museos digitales interactivos, una nueva forma de generar y transmitir conocimiento. Revista DYNA, 89(222), 83-90. https://doi.org/https://doi.org/10.15446/dyna.v89n222.101540
Santillán Nava, A. y Delgado Cruz, A. (2023). Valor de las tecnologías de información y comunicación TIC en museos. Turismo y sociedad, 32, 389-413. https://doi.org/https://doi.org/10.18601/01207555.n32.16
Velásquez Castillo, M. y Vanegas Rodríguez, H. (2020). Aplicación de tecnologías innovadoras y uso de la realidad aumentada para el fortalecimiento del eTurismo cultural de El Salvador, en asocio con el Museo Nacional de Antropología. ITCA-FEPADE
https://www.itca.edu.sv/wp-content/uploads/2021/02/09-Santa-Ana-Patrimonio-Ebook.pdf
Véliz Alcívar, K. y Mar Cornelio, O. (2022). Estado del arte de un sistema IoT, para la interacción con los visitantes de museos. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(3), 124-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590689
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergio López Garzona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.