Academic success: terminal efficiency index of graduates at the Universidad de San Carlos de Guatemala

Authors

  • Daniela Josefina Gómez Willis Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.15

Keywords:

educational quality, graduates, higher education, quality indicators

Abstract

Objective: To analyze the graduation efficiency index of graduates from the faculties and non-faculty schools of the Universidad de San Carlos de Guatemala during the period 2018-2021, in order to generate educational quality indicators useful for decision-makers at the institution. Method: The research employed a quantitative analysis of the official database from the Departamento de Registro y Estadística at the Universidad de San Carlos de Guatemala. This database included both the enrollment of students who graduated between 2018 and 2021 and those who were enrolled in a prior cohort. The Proxy Indicator formula was applied for calculation. Results: In 2019, the overall graduation efficiency index reached an average of 58%, which declined to 28% in 2020. In 2021, there was a gradual recovery to 43%. The COVID-19 pandemic significantly impacted the graduation efficiency index, with a notable decrease in graduation rates in 2020. Some academic units particularly affected included the Facultad de Agronomía (7%), Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales (10%), and the Escuela de Ciencia Política (6%). Conclusion: The technical area showed the highest index in 2019 (0.60). In the health area, the indices remained more stable, reaching their peak in 2021 (0.55), and the social and humanities area achieved a high performance in 2019 (0.59). Continuous monitoring of the graduation efficiency index is key to implementing improvement strategies for educational quality.

Author Biography

Daniela Josefina Gómez Willis, Universidad de San Carlos de Guatemala

Obtuvo una Maestría en Docencia Universitaria con énfasis en Tecnologías Innovadoras de la Educación y una Licenciatura en Sociología, ambos de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Ha completado diplomados en áreas como Investigación Social, Derechos Humanos, Auditoría Social y Diseño de Cursos en Moodle. Además, ha participado en programas de formación en Género, Cultura de Paz y Migración de Pueblos Indígenas en Guatemala. Se ha desempeñado como docente universitaria y actualmente se desempeña en el campo de la investigación educativa con sus funciones de auxiliar de investigación científica en el Departamento de Investigación de la DDA/DIGED/USAC.

References

Carballo Mendívil, B. y Rodríguez Hernández, E. M. (2019). Sistema de información de apoyo a la medición de indicadores de trayectoria escolar en educación superior. RITI Journal, 17(14), 58-75. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.006

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (CONEVAL) (2013). Manual para el Diseño y la Construcción de Indicadores. Instrumentos principales para el monitoreo de programas sociales de México. México, DF. https://www.coneval.org.mx/Informes/Coordinacion/Publicaciones%20oficiales/MANUAL_PARA_EL_DISENO_Y_CONTRUCCION_DE_INDICADORES.pdf

Domínguez Pérez, D., Sandoval Caraveo, M. del C., Cruz Cruz, F., & Pulido Téllez, A. del R. (2016). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de Estudiantes Universitarios. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 12(1). https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.002

Gómez Evangelista, B. (2021). Estudio de la eficiencia terminal de los alumnos a partir de la visión docente desde la teoría de sistemas: el caso de la Universidad Autónoma Metropolitana [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, México].

https://flacso.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1026/387/1/Gomez_BE.pdf

Gordillo Castillo, E. (2017). Informe final de investigación: Parámetros mínimos de eficiencia y calidad en las carreras universitarias: sistematización de procesos y productos. División de Desarrollo Académico, DIGED/USAC.

Millo Carmenate, V. y González Morales, V. (2016) La eficiencia terminal en la Educación Superior. Revista Conrado [seriada en línea], 12(53), 40-47. http://conrado.ucf.edu.cu/

Pérez González, J. A. (2006). La eficiencia terminal en programas de la licenciatura y su relación con la calidad educativa. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 4(1). https://doi.org/10.15366/reice2006.4.1.009

Toscano de la Torre, B. (2016). La eficiencia terminal en la educación superior: la titulación. La Universidad y sus Estrategias de Vinculación. Universidad Tecnocientífica del Pacífico. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.3686.6648

Vanegas-Pissa, J. C. y Sancho-Ugalde, H. (2019). Análisis de cohorte: Deserción, rezago y eficiencia terminal, en la carrera de Licenciatura en Medicina y Cirugía de la Universidad de Ciencias Médicas. Educare, 23(1), 203-224. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.11

Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC) (2020). Política de la Calidad Educativa de la Universidad de San Carlos de Guatemala (punto sexto, inciso 6.2, Acta No. 22-2020 del 10.06.2020).

Published

2024-11-15

How to Cite

Gómez Willis, D. J. (2024). Academic success: terminal efficiency index of graduates at the Universidad de San Carlos de Guatemala . Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(Especial), 15–30. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.15

Issue

Section

Artículos