Academic mobility and internationalization of university professors: a descriptive study 2018-2023

Authors

  • Ezviezda Larissa Cabrera López Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.19

Keywords:

international mobility, university faculty

Abstract

OBJECTIVE: Analyze the academic mobility and internationalization of university professors at the University of San Carlos of Guatemala between 2018-2023, evaluating the factors that influence participation and the benefits obtained from these programs. METHOD: A mixed approach was adopted, using both quantitative and qualitative methods. Data collection included the analysis of institutional documents, surveys of a sample of 87 participating professors, and review of academic mobility records provided by the General Coordinator of Cooperation and International Relations and the General Directorate of Teaching of the University of San Carlos of Guatemala. . . RESULTS: Participation in mobility and internationalization programs showed a notable increase between 2018-2023, in 2020 a decrease from 29 to 19 attributed to the COVID-19 pandemic. An increase in 2023 with 35 agreements signed. The countries that signed the most agreements with the USAC are Spain 26, Mexico 18, the United States and Colombia 9, Argentina 7, Brazil and Chile 6. In 2023, 530 teachers were beneficiaries of financial aid from DIGED. Participation in various academic events organized by DIGED, with a notable concentration in 702 courses and 572 master's degrees.  CONCLUSION: The academic mobility of teachers has been benefited by programs such as ERASMUS, financial aid comes from the General Directorate of Teaching, showing itself to be the key element of professional development.

Author Biography

Ezviezda Larissa Cabrera López, Universidad de San Carlos de Guatemala

Maestranda en Investigación, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala. Cofundadora en 1998 del proyecto acuñado como “Parque Ecológico las Ardillas” de la Universidad de San Carlos de Guatemala.  Coordinadora de grupo para la elaboración de un manual pedagógico del curso de matemática para el Programa Académico Preparatorio de la Facultad de Ingeniería, de la misma Universidad. Proactiva en los procesos académicos y de investigación.

References

Delgado Barrios. (2020, July 8). Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/08/la-movilidad-academica-internacional-es-un-catalizador-de-la-renovacion/

Echeverría-King, L., Acuña-Páez, K. & Luque-Montaño, O. (2024). La internacionalización de la educación superior (IES) en Latinoamérica. (2), 11-31.

https://www.researchgate.netpublication/379631036_La_internacionalizacion_de_la_educacion_superior_perspectivas_descolonizadoras

Hernández Bringas, Héctor Hiram, Martuscelli Quintana, Jaime, Moctezuma Navarro, David, Muñoz García, Humberto, & Narro Robles, José. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y el Caribe: ¿Qué somos y a dónde vamos?. Perfiles educativos, 37(147), 202-217. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000100012&lng=es&tlng=es.

Muñoz Varela, L. (2018). Capacidades y estrategias de internacionalización del posgrado en la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 99-132. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i1.31796

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Physical Document.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186780

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO-IIPE). (2003). Unesco Physical Document.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131669

Silva Peralta, Y. & Rompato, M. E. (2019). Desafíos en movilidad internacional y desarrollo de competencias psicosociales emprendedoras. https://www.redalyc.org/journal/447/44764873004/html/

Unión Europea. (2023). Características importantes del Programa Erasmus+.

https://erasmus-plus.ec.europa.eu/es/programme-guide/part-a/important-characteristics-of-the-erasmus-programme

Published

2024-11-12

How to Cite

Cabrera López, E. L. (2024). Academic mobility and internationalization of university professors: a descriptive study 2018-2023. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(Especial), 51–63. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.19

Issue

Section

Artículos