Digital Competence of Faculty in the Performance Evaluation of Academic Staff at USAC

Authors

  • Maylin Suleny Bojórquez Roque Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.20

Keywords:

digital competence in teaching, digital competence framework, performance evaluation, teachers

Abstract

OBJECTIVE: analyze the relevance and assessment of digital competencies in teaching performance at the University of San Carlos of Guatemala, by identifying key indicators and evaluating the perception of these competencies among teachers and academic evaluators. METHOD: a study with a mixed approach, descriptive scope, and concurrent triangulation design was carried out; 150 professionals from the different evaluation commissions were surveyed and members of the Department of Evaluation and Promotion of Academic Personnel and the Teaching Evaluation Council were interviewed. A systematic study of the literature was carried out in order to identify the indicators of teaching digital competence and link them with the assessment of the evaluating agents. RESULTS: The relevance and assessment of the digital competences of this study is presented in an integrated competence framework using the indicators of the analyzed references, related to the data provided by the sample on their assessment and perception of the digital competences that must be considered in the teaching evaluation. 72% of the evaluators demonstrated that digital skills are essential for teaching; 68% highlighted its importance for research. Likewise, it was identified that evaluators especially value the ability to create digital content as a key aspect of teaching performance. CONCLUSION: a competency framework to evaluate the performance of academic staff must respond to the nature of the institution and be in context with the digital teaching competencies that determine their professional quality in the current information and knowledge society. This framework must be designed based on the assessment and perception of the agents involved in the evaluation of the performance of academic staff. The competency framework developed responds to both international standards and the needs perceived at the University of San Carlos de Guatemala.

Author Biography

Maylin Suleny Bojórquez Roque, Universidad de San Carlos de Guatemala

Actualmente, es candidata a doctorado en Ingeniería de la Información y el Conocimiento en la Universidad de Alcalá de Madrid, España, y paralelamente, estudia un segundo doctorado en Tecnología Educativa e Innovación. Anteriormente, completó dos maestrías: una en Gestión y Producción de E-learning en la Universidad Galileo, Guatemala, y otra en Docencia Universitaria en la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC). Inició su formación académica con una licenciatura en Pedagogía y Administración Educativa, también en la USAC. Profesionalmente, se desempeña como jefa del departamento de evaluación y promoción del personal académico en la USAC y es profesora titular en la Facultad de Humanidades. Su profundo interés en la integración de la tecnología en la educación la ha llevado a involucrarse activamente en investigaciones relacionadas con el aprendizaje mejorado por tecnología.

References

Aguilar, L., & Otuyemi, E. (2020). Importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 17, 57-77. https://doi.org/10.51302/tce.2020.485

Alaniz, M., Varas, J., & Vilanova, G. (2023). Las competencias digitales de los docentes de nivel primario en la Cuenca Carbonífera de Santa Cruz. Aportes para una propuesta de formación docente continua. Revista Ges, 15(3). https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v15.n3.984

Barbazán, D., Ben, K. D., & Montes, C. M. (2021). La competencia digital docente en educación superior: Estado del arte en España y Latinoamérica. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(2), 267-282. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837

Bates, A. (2015). La enseñanza en la era digital: directrices para diseñar la enseñanza y el aprendizaje. BC Campus. http://surl.li/cabbni

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.413601

Chinkes, E., & Julien, D. (2019). Las instituciones de educación superior y su rol en la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1). doi: https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i1.pp21-33

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J. A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182.

https://doi.org/10.6018/rie.340551

Educalab. (2017). Marco de competencia digital docente. Obtenido de http://educalab.es/documents/10180/12809/marco+competencia+digital+docente+2017/afb07987-1ad6-4b2d-bdc8-58e9faeeccea

Forni, P., & De Grande, P. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58064

González-Castro, C., Muñoz Alcón, A. I., Parra Bernal, L. R., & Rodríguez, F. (2023). Innovación educativa y tecnologías digitales: Una revisión en el contexto de la Educación Superior. https://ucav.odilotk.es/info/00114232

Hidalgo-Cajo, B., & Gisbert-Cervera, M. (2021). La adopción y el uso de las tecnologías digitales en el profesorado universitario: un análisis desde la perspectiva del género y la edad. RED. Revista de Educación a Distancia, 67(21). http://dx.doi.org/10.6018/red.481161

Llorente Cejudo, M. d., & Serrano Hidalgo, M. (2023). El modelo DIGCOMPEDU como base de la competencia digital docente en el contexto de una universidad latinoamericana. Revista de Educación Mediática y TIC, 12(2). Doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i1.16011

Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, M. A. (2019). Validación del contenido de un guion de entrevista sobre la competencia digital docente en Educación Superior. Revista lbérica de Sistemas y Tecnologías de Información, 32(6), 1-16.

https://scielo.pt/pdf/rist/n32/n32a02.pdf

Palacios-Rodríguez, A., Llorente-Cejudo, C., Lucas, M., & Bem-haja, P. (2024). Macroevaluación de la competencia digital docente. Estudio DigCompEdu en España y Portugal. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1). https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41379

Prendes Espinosa, M. P., Castañeda Quintero, L., & Gutiérrez Porlán, I. (2018). Competencia digital docente: Diagnóstico en la Universidad de Murcia. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 53, 189-203. https://doi.org/10.12795/pixelbit.201

Ramírez Montoya, M. S., McGreal, R., & Obiageli Agbu, J.-F. (2022). Horizontes digitales complejos en el futuro de la educación 4.0: luces desde las recomendaciones de UNESCO. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 09–21.

https://doi.org/10.5944/ried.25.2.33843

Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. Trad. Fundación Universia y Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. Obtenido de https://www.metared.org/content/dam/metared/pdf/marco_europeo_para_la_competencia_digital_de_los_educadores.pdf

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Marco europeo para la competencia digital de los educadores. DigCompEdu.

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/fcc33b68-d581-11e7-a5b9-01aa75ed71a1/language-en

Rojas Flores, A. R., & et al. (2018). Aplicación del módulo de alfabetización digital y desarrollo de competencias digitales en docentes. Comuni@cción [en línea], 9(2), 101-110.

http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000200003&lng=es&nrm=iso

Silva Quiroz, J., Paloma, M., Mercè, G., Morales, J., & Onetto, A. (2016). Indicadores para evaluar la competencia digital docente en la formación inicial en el contexto Chileno – Uruguayo. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 55-67.

https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.55

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (UNESCO). (2018). ODS 4: Educación 2030. Consejo Ejecutivo. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/ODS4_0.pdf

Zempoalteca Durán, B., Barragán López, J., González Martínez, J., & Guzmán Flores, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. https://doi.org/10.32870/ap.v9n1.922

Published

2024-11-12

How to Cite

Bojórquez Roque, M. S. (2024). Digital Competence of Faculty in the Performance Evaluation of Academic Staff at USAC. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(Especial), 65–78. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.20

Issue

Section

Artículos