Application of the graduate tracking program in the Academic Units of the University of San Carlos of Guatemala

Authors

  • Ingrid María Portillo Fajardo Universidad de San Carlos de Guatemala
  • Dannys Francisco Cifuentes Gil Universidad de San Carlos de Guatemala
  • Cristina Jeannet Coyoy Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.21

Keywords:

quality, graduate, observatory, system, program

Abstract

OBJECTIVE: Identify the academic units that have a system or program for monitoring graduates of the University of San Carlos of Guatemala, which is one of the components of the USAC Educational Quality Policy, at the same time identifying the characteristics and information generated by the graduate monitoring system or program. METHOD: Exploratory study with a mixed approach, collecting data from 45 academic units through a survey. RESULTS: 20% comprising 9 academic units have a system or program for tracking graduates, while 76% represented in 34 academic units do not have a system or program, it is important to mention that 2 academic units represent 4% They did not express interest in the topic and in answering the survey. 95% of academic units consider the creation of an observatory to monitor graduates important and necessary. CONCLUSION: Progress is reflected in the implementation of the graduate monitoring system of the University of San Carlos of Guatemala, however, it is necessary to develop strategies to promote the creation of these systems or programs, support their implementation and evaluation of the results to verify compliance with the Educational Quality Policy. The creation of the observatory is important, which should include a model for monitoring graduates according to the context of the academic unit, implementing areas of improvement and the socialization of good practices.

Author Biography

Ingrid María Portillo Fajardo , Universidad de San Carlos de Guatemala

Esta investigación fue realizada por la red de investigación académica, integrada por profesionales de la División de Evaluación Académica e Institucional y del Sistema de Ubicación y Nivelación; dependencias de la Dirección General de Docencia; interesados en generar información para proponer y desarrollar acciones específicas para fortalecer el componente de graduados de la Política de calidad educativa.

References

CONARE- OPES. (1 de enero de 2008). Consejo Nacional de Rectores de Costa RIca. Recuperado el 12 de 3 de 2023, de Oficina de Planificación de la Educación Superior (OPES): https://olap.conare.ac.cr/sobre-nosotros/quienes-somos

Congreso de la República de Guatemala. (12 de marzo de 2023). Congreso de la República de Guatemala. Obtenido del Congreso de la República de Guatemala:

https://www.congreso.gob.gt/assets/uploads/secciones/pdf/16e67-constitucion-politica-de-la-republica-de-guatemala.pdf

Contreras, J. L. (30 de 12 de 2011). “Formación de competencias: tendencias y desafíos en el siglo XXI. Revista Universitas. 15(1), 109-138. https://doi.org/10.17163/uni.n15.2011.04

Coordinadora General de Planificación USAC. (12 de agosto de 2023). Universidad de San Carlos de Guatemala, Coordinadora General de Planificación. Obtenido de Universidad de San Carlos de Guatemala, Coordinadora General de Planficación:

https://plani.usac.edu.gt/index.php/documentos/politicas/

Sagastume, M. A. (2013). Síntesis histórica (primera edición ed.). Guatemala: Editoria Universitaria, USAC. Recuperado el 5 de 3 de 2023, de https://www.usac.edu.gt/g/Sintesis_Historica_edicion_2013.pdf

Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2022). Informe internacional sobre la participación de los graduados y empleadores en el mejoramiento de las carreras de educación superior. Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior SINAE, División de Investigación, Desarroolo e Innovación. Costa Rica: SINAE. Recuperado el 12 de agosto de 2023, de https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2023/06/SINAES-INDEIN-Investigacion-Experiencias-Internacionales_Dr.-Hernan-Trebino.pdf

Published

2024-11-29

How to Cite

Portillo Fajardo , I. M., Cifuentes Gil, D. F., & Coyoy, C. J. (2024). Application of the graduate tracking program in the Academic Units of the University of San Carlos of Guatemala. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(Especial), 79–86. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1iEspecial.21

Issue

Section

Artículos