Development and validation of a socioemotional competencies assessment tool for university students

Authors

  • Rosa María González Chamalé Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.24

Keywords:

Instrument, validity, judges, experts, validation coefficient

Abstract

OBJECTIVE: Determine the level of reliability of the instrument of socio-emotional competencies of university students. METHOD: Research was carried out within the framework of the positivist paradigm, with a quantitative approach, descriptive scope, and non-experimental design. A sample of 15 students enrolled in the 9th semester of supervised psychological practice during the 2024 academic cycle was used. RESULTS: The instrument was evaluated by experts in psychology, psychopedagogy, and education, who rated the items according to a five-point Likert scale. Where: Unacceptable=1, Poor=2, Regular=3, Good=4, Excellent=5. The following evaluation criteria were used: relevance, conceptual clarity, writing, and terminology. The content validity coefficient was calculated per item and overall. The result of the overall content validity coefficient is 0.94, which indicates high agreement between judges, and a Cronbach's alpha of 0.92, which indicates excellent reliability. CONCLUSION: It is concluded that the validity of the instrument's items is highly satisfactory, as 94% of them were evaluated as good or excellent by the expert judges. Furthermore, the reliability analysis yielded a Cronbach's alpha coefficient of 0.92, indicating a high level of internal consistency. Therefore, the instrument's design is considered reliable and suitable for research use.

Author Biography

Rosa María González Chamalé, Universidad de San Carlos de Guatemala

Es estudiante del Doctorado en Innovación y Tecnología Educativa (USAC), Magíster en Andragogía y Docencia Superior, Universidad Panamericana de Guatemala, Postgrado en Educación Virtual para el Nivel Superior, Facultad de Ingeniería (USAC), Postgrado en Neuropsicología (UVG), Postgrado en Intervenciones Psicológicas y Salud (UVG), Psicóloga, Escuela de Ciencias Psicológicas (USAC) Guatemala, Asesora de Contenido, Tesis Nivel Licenciatura Escuela de Ciencias Psicológicas (USAC).

References

Agustin Barrios, N. G. (2023). Validación de instrumento que evalúa habilidades investigativas y herramientas tecnológicas para investigación. Revista Científica del Sistema de Estudios de Posgrado, 6(2), 131-142. https://doi.org/https://doi.org/10.36958/sep.v6i2.18

Bisquerra Alzina, R. (2016). 10 ideas clave de educación emocional. Grao. https://www.grao.com/libros/10-ideas-clave-educacion-emocional-27285

Bisquerra Alzina, R., & López Cassa, E. (2021). La evaluación en la educación emocional: Instrumentos y recursos. Aula Abierta: Revistas Electrónicas de la Universidad de Oviedo, 50(4), 757-766. https://doi.org/https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766

Bisquerra, R., & Chao Rebolledo, C. (2021). Educación emocional y bienestar: por una práctica científicamente fundamentada. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 9-29. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=28533

Domínguez-Lara, S. A., & Merino-Soto, C. (2015). ¿Por qué es importante reportar los intervalos de confianza del coeficiente alfa de Cronbach? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1326-1328. https://www.redalyc.org/pdf/773/77340728053.pdf

Galicia Alarcon, L., Balderrama Trápaga, J., & Edel Navarro, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-53. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n2.993

Hernández Nieto, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales y ciencias biomédicas. Universidad Los Andes-Mérida. https://www.academia.edu/37886946/

Instrumentos_de_recoleccion_de_datos_en_ciencias_sociales_y_ciencias_biomedicas_Rafael_Hernandez_Nieto_pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://doi.org/https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Jiménez-Azpeitia, J., Ortega-Andrade, N., Valencia-Ortiz, A., & Resendiz-Canales, F. (2022). Validación por jueces de un programa en educación emocional para adolescentes en tiempos de pandemia por COVID-19. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud, 11(21), 30-35. https://doi.org/10.29057/icsa.v11i21.10088

Manterola, C., Grande, L., Otzen, T., García, N., Salazar, P., & Quiroz, G. (2018). Confiabilidad, precisión o reproducibilidad de las mediciones. 82 Métodos de valoración, utilidad y aplicaciones en la práctica clínica. Revista chilena de infectología, 35(6), 680-688. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0716-10182018000600680

Sánchez Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin American Physics Education, 15(3), 1-5. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=12315

Published

2025-05-08

How to Cite

González Chamalé, R. M. (2025). Development and validation of a socioemotional competencies assessment tool for university students. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.24