Construction of social class discourse in Facebook and Instagram in three privates schools of Quetzaltenango

Authors

  • Luis Enrique Morales Rubio Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.33

Keywords:

social media, symbolic capital, social hierarchies, social class discourse

Abstract

OBJECTIVE: To determine how private schools construct, through their social media discourse, class distinctions that reproduce social, symbolic, and cultural hierarchies in the educational field, using the theoretical framework of Pierre Bourdieu's cultural and symbolic capital. METHOD: Interpretive research with a qualitative approach and descriptive scope. A critical discourse analysis (CDA) was conducted on social media posts from three institutions. The sample included visual and textual content published during a defined period, examining discursive strategies and visual rhetoric. RESULTS: Three discursive patterns were identified: 1) Techno-elitism at Colegio 1, emphasizing digital infrastructure and individual achievement; 2) Catholic traditionalism at Colegio 2, focusing on moral values; and 3) Nationalist-military pedagogy with evangelical values ​​at Colegio 3. The publications naturalize educational hierarchies through curated images of facilities, selective coverage of events, and value-based narratives. The contrast between technological access (e.g., tablets) and historical prestige (e.g., the centenary of Colegio 3) is highlighted. CONCLUSION: Digital discourses reinforce symbolic class boundaries, operating as cultural and symbolic capital in algorithmic environments. The study contributes to understanding the digital formation of elites, where platforms amplify educational and social inequalities.

Author Biography

Luis Enrique Morales Rubio , Universidad de San Carlos de Guatemala

Licenciado en filosofía especializado en pedagogía por la Universidad de Estocolmo. Graduado en el 2018. Actualmente es estudiante de la Maestría de Investigación de  la Facultad de Humanidades de la Universidad San Carlos de Guatemala.

References

Acosta Faneite, S. F. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82–95.

https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Bourdieu, P. (1979). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Taurus. https://asociacionfilosofialatinoamericana.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/08/bourdieu-pierre-la-distincic3b3n-criterio-y-bases-sociales-del-gusto.pdf

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Isabel Jiménez (trad. y comp.). Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1998). Sobre la television. Anagrama.

Bourdieu, P. (1999). La distinción. Taurus.

Bourdieu, P. (2013). Capital simbólico e classes sociais. Novos estudos CEBRAP, 96, 105–115. https://doi.org/10.1590/s0101-33002013000200008

Broady, D. (1998). Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Uppsala: SEC, Uppsala universitet.

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:328806/FULLTEXT01.pdf

Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. [Métodos de las ciencias sociales]. (2a. ed.). Liber.

Decreto 33-98. Congreso de la República de Guatemala [CRG]. Por medio del cual se emite la Ley de derechos de autor y derechos conexos. 21 de mayo de 1998. Diario oficial de Centro América. T. 259, No. 5. https://www.congreso.gob.gt/detalle_pdf/decretos/794#gsc.tab=0

Delgado Vásquez, J. E. (2019). Habitus, campo y capital. Lecciones teóricas y metodológicas de un programa de investigación. Revista de Sociología, 34(3), 310–325. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2019000300310

Delgado Vásquez, J. E. (2021). El impacto de las redes sociales en las personas y en la sociedad. Tarbiya: Revista de Investigación e Innovación Educativa, 3(4), 1–15. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/15232

De Morales Sidi, P. & Conte, E. (2017). A hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 12(4), 1787–1800. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9270

Dovemark, M., & Holm, A. (2017). Pedagogic identities for sale! Segregation and homogenization in Swedish upper secondary school. British Journal Of Sociology Of Education, 38(4), 518-532. doi:10.1080/01425692.2015.1093405.

Han B. (2014). Psícopolitica. Heder.

Marcelino Aranda, M., Martínez Cuevas, M. del C., & Camacho Vera, A. D. (2024). Análisis documental, un proceso de apropiación del conocimiento. Revista Digital Universitaria, 25(6). http://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.6.1

Ministerio de Educación de Guatema. (s.f.). Busca establecimiento educativo. Recuperado [noviembre del 2024], de:

https://www.mineduc.gob.gt/BUSCAESTABLECIMIENTO_GE/

Taquette, S. R., & Borges da Matta Souza, L. M. (2022). Dilemas éticos en la investigación cualitativa: una revisión crítica de la literatura. Revista Internacional de Métodos Cualitativos, 21. https://doi.org/10.1177/16094069221078731

Palme, M., (2008), Personlighetsutveckling och målrationalitet : kulturellt kapital i Stockholms gymnasieskolor på 2000-talet. Uppsala: SEC, ILU, Uppsala universitet; Rapporter från forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 46.

Pérez Izaguirre, E. (2015). Cuando los "otros" llegan a la escuela: un marco de marginación en la educación multicultural. Sociology Compass, 9(10). https://doi.org/10.1111/soc4.12302

Worl Bank. (18 de marzo de 2025). Estimación de la Pobreza en Guatemala con la ENCOVI 2023. World Bank Group.

https://documents.worldbank.org/pt/publication/documents-reports/documentdetail/099719403182521938

Zábranská, E. (2016). Igualdad y diferencia en la educación. Problemas teóricos y prácticos de justicia educativa - el ejemplo polaco. Pedagogická Orientace, Vol 26, Iss 4, Pp 659-676 (2016), (4), 659. doi:10.5817/PedOr2016-4-677

Published

2025-05-25

How to Cite

Morales Rubio , L. E. (2025). Construction of social class discourse in Facebook and Instagram in three privates schools of Quetzaltenango. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(1), 75–84. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.33