Influence of digital technology on the teaching and learning of physics: study conducted in the Medical and Surgical degree program, CUNOC

Authors

  • Walter Arturo Quijivix Jocol Universidad Politécnica Salesiana, Guayaquil, Guayas, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.48

Keywords:

educational technology, physics, virtual learning, digital teaching

Abstract

OBJECTIVE: To analyze the influence of digital technology on the teaching and learning process of physics in the medical and surgical degree program at the Centro Universitario de Occidente. METHOD: The research followed a pragmatic paradigm, mixed approach, descriptive scope, and sequential design. A quantitative sample of 281 students and a qualitative sample of 13 students and 4 teachers were studied using online questionnaires and interviews. RESULTS: Six influential factors were identified: appropriate use of digital resources, teaching strategies, student motivation, assessment and feedback, online collaboration, and virtual classroom organization. The most valued resources were tutorial videos, simulators, interactive presentations, digital documents, websites, and artificial intelligence. CONCLUSION: Educational technology contributes significantly to autonomous learning and understanding of physics, provided that its implementation is balanced with the pedagogical component without neglecting comprehensive training.

Author Biography

Walter Arturo Quijivix Jocol, Universidad Politécnica Salesiana, Guayaquil, Guayas, Ecuador

Doctor en Innovación y Tecnología Educativa por la Universidad San Carlos de Guatemala, con maestrías en Ciencias Forenses por la Universidad Marista de Guadalajara, México, y Docencia Universitaria por la Universidad San Carlos de Guatemala, Ingeniero Mecánico egresado del Centro Universitario de Occidente (CUNOC) con acreditaciones de la Universidad Don Bosco de El Salvador y Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, Colombia. Profesor de Física y Bioestadística en el Centro Universitario de Occidente.

References

Arango-Vásquez, S. I., y Manrique-Losada, B. (2023). Interacciones comunicativas y colaboración mediada por entornos virtuales de aprendizaje universitarios. Revista de Educación a Distancia, 23(76), 1–23. https://doi.org/10.6018/red.544981 DOI: https://doi.org/10.6018/red.544981

Arguelles, D., Chica, F., y Guzmán, M. (2023). Factores que dificultan el proceso de adaptación de los estudiantes a la modalidad virtual. Estudio en tres instituciones de educación superior en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 14(39), 100–115.

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1531 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1531

Boza, Á. y Conde, S. (2016). La web 2.0 en la Universidad de Huelva. Estilos de uso educativo. Revista Complutense de Educación, 28(3), 879-896. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50501 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50501

Posso, R., Ulcuango, M., Morales, L., Pastaz, G., y Jaramillo, L. (2023). Revolucionando la educación: implementación efectiva de la tecnología en el aula. GADE: Revista Científica, 3(1), 33-47. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/view/188 DOI: https://doi.org/10.63549/rg.v3i1.188

Prieto, A., José, B., Álvarez, S., & Corell, A. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida en la enseñanza universitaria. Revista de educación, 391, 149-177. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/205211/PRIETO.pdf

Rios-Campos, C., Peñafiel, V., Delgado, F., Hubeck, J., Puma, M., Huanaco, Y., Puse, M., y Ynga, E. (2021). Tecnologías de la Información y la Comunicación y el conectivismo. South Florida Journal of Development, 2(5), 7562–7578. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n5-091 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv2n5-091

Villa, V., y Zapata, J. (2023). La formación de docentes de educación superior para la educación virtual: un modelo teórico-práctico en e-docencia. Academia y Virtualidad, 16(2), 103–120. https://doi.org/10.18359/ravi.6746 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.6746

Villalta, B., Machuca, S., y Palma, D. (2023). Explorando la brecha digital en el acceso tecnológico y su influencia en la educación: abordando las diferencias entre comunidades. Revista Dilemas Contemporáneos, 26(1), 1–18.

https://doi.org/10.46377/dilemas.v11iEspecial.3889 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v11iEspecial.3889

Published

2025-10-25

How to Cite

Quijivix Jocol, W. A. (2025). Influence of digital technology on the teaching and learning of physics: study conducted in the Medical and Surgical degree program, CUNOC. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(Especial), 25–34. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.48

Issue

Section

Artículos