Generative ia chatbot use in learning activities by university students

Authors

  • Yari Agustín Aguilar Ponce Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.49

Keywords:

digital literacy, technological learning tools, higher education

Abstract

OBJECTIVE: To determine the level of use of Generative Artificial Intelligence (GAI) Chatbots in the learning activities of university students. METHOD: This scientific article is based on a post-positivist paradigm, with a non-experimental, ex post facto design, a quantitative approach, a correlational scope, and a cross-sectional temporal profile. The sample consisted of 260 university students. RESULTS: Regarding the level of use of Generative AI Chatbots for the most frequently performed learning activities by students, it was identified that the creation or preparation of presentations for in-class expositions is the most recurrent activity (68.4%), although it is most frequent in the Environmental Science program (31%). Meanwhile, the most frequent activity across all three programs, at 66.7%, is AI Text Humanizer. CONCLUSION: According to the results of the analysis of variance, no significant differences between the groups in the overall use of Generative AI Chatbots. However, the Meta AI tool showed a significant difference between the Pedagogy and Psychology programs, with the former program making greater use of this tool. This is potentially due to its integration into social media platforms like WhatsApp, Facebook, and Instagram. Additionally, there are no established policies regulating the use of these digital tools in higher education in Guatemala.

Author Biography

Yari Agustín Aguilar Ponce, Universidad de San Carlos de Guatemala

Estudiante del Doctorado en Innovación y Tecnología Educativa en la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Con Maestría en Tecnología Educativa con Énfasis en Entornos Virtuales obtenida en la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Egresado en el grado de Licenciatura en Educación Ambiental en el Centro Universitario de Petén de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Desempeñando el cargo de Profesor Interino en la carrera de Licenciatura en Educación Ambiental del campus central en el Centro Universitario de Petén ubicado en el parque de Las Estelas, Santa Elena, Flores, Petén.

References

Anchapaxi-Díaz, C. L., Pinenla-Palaguaray, Y. M., Caiza-Olapincha, S. P., Parra-Taboada, I. A., Abad-Guamán, M. A., & Viñamagua-Arias, B. V. (2024). Uso de Chatbots educativos y su impacto en el aprendizaje autónomo en bachillerato. Revista Científica Retos De La Ciencia, 1(4), 200–214. https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.16 DOI: https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.16

Area-Moreira, Manuel, Del Prete, Annachiara, Sanabria-Mesa, Ana Luisa & Sannicolás-Santos, Belén. (2024). No todas las herramientas de IA son iguales. Análisis de aplicaciones inteligentes para la enseñanza universitaria. 45, HTTPs://Doi.Org/10.1344/der.2024.45.141-149 DOI: https://doi.org/10.1344/der.2024.45.141-149

Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. Technology Rain Journal, 2(2), e15. https://doi.org/10.55204/trj.v2i2.e15 DOI: https://doi.org/10.55204/trj.v1i2.15

Beltrán, N. C., & Rodríguez Mojica, E. C. (2021). Procesamiento del lenguaje natural (PLN) - GPT3.: Aplicación en la Ingeniería de Software. Tecnología Investigación y Academia, 8(1), 18–37. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/tia/article/view/17323

Catamuscay Pérez A. S., Núñez Valencia C. E., Ordoñez Erazo H. A. (2025). Explorando el uso de inteligencia artificial generativa para el desarrollo de chatbots para portales web universitarios: un mapeo sistemático, Tecnura, 29(83), 144-183.

https://doi.org/10.14483/22487638.22808 DOI: https://doi.org/10.14483/22487638.22808

Flores Jaramillo, J. D., & Nuñez Olivera, N. R. (2024). Aplicación de Inteligencia Artificial en la Educación de América Latina: Tendencias, Beneficios y Desafíos. Revista Veritas De Difusão Científica, 5(1), 01–22. https://doi.org/10.61616/rvdc.v5i1.52 DOI: https://doi.org/10.61616/rvdc.v5i1.52

García Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista de Investigación en Tecnologías de La Información, 11(23), 98–107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009 DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

Guerschberg , L., & Gutierrez, Y. E. (2024). Tutoría con Inteligencia Artificial Generativa en la Educación Superior: Oportunidades y Desafíos en el Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 9960-9975. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14391 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14391

Ramos, L., & Castro, J. (2025). Impacto de la IA en la educación superior: beneficios, desafíos y marco ético. Synergía, 4(1), 381–398.

https://doi.org/10.48204/synergia.v4n1.7200 DOI: https://doi.org/10.48204/synergia.v4n1.7200

Published

2025-10-25

How to Cite

Aguilar Ponce, Y. A. (2025). Generative ia chatbot use in learning activities by university students. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(Especial), 35–43. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.49

Issue

Section

Artículos