The university environment as a source of training in professional ethics for students

Authors

  • Elsa Julieta Salazar Meléndez de Ariza Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i1.5

Keywords:

hidden curriculum, university environment, values, professional ethics

Abstract

OBJECTIVE: identify what characteristics of the university environment are recognized by students as part of their training in professional ethics. METHOD: an open interview was conducted through a virtual platform with nine students who completed the Supervised Professional Exercise in the first semester of 2022. The students were from a scientific-technological department of the University of San Carlos of Guatemala. The students were selected using the snowball method. Those who agreed to participate read and signed an informed consent. A sufficient number of students were interviewed until information saturation was reached. The interviews were recorded and guided by a list of previously validated elements related to professional ethics training; The interviews were then analyzed and coded with the support of the MaxQDA2020® program. The coding was deductive using the a priori categories of school environment, department environment and university environment. RESULTS: the students mentioned that the characteristics of the university environment that are part of their training in professional ethics are: supportive community, responsibility, humanization, service, selfishness, indifference, competition, good interpersonal relationships, teaching in any field, interaction with others, volunteering, student representation, presence of women scientists and social training CONCLUSION: the university environment influences the training in students' professional ethics through fourteen characteristics, of which four refer to values, three to anti-values, three to personal interactions, two to specific activities and two to particular qualities.

Author Biography

Elsa Julieta Salazar Meléndez de Ariza, Universidad de San Carlos de Guatemala

Doctora en Educación, Máster en Docencia Universitaria y Licenciada en Nutrición. Profesora titular de la Facultad de Ciencias Químicas y Farmacia de la Universidad de San Carlos de Guatemala, con 37 años de experiencia en docencia universitaria y administración académica, 12 años de experiencia como miembro del Comité de Bioética en Investigación en Salud de la Dirección General de Investigación, y experiencia como investigadora de la composición nutricional de alimentos autóctonos.

References

Benoit Ríos, C. G. (2021). La tutoría entre pares: una estrategia para el fortalecimiento de la vocación pedagógica. Transformación, 17(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000100001

Díaz Barriga, Á. D. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-15. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412006000100001

El Siglo. (2023). Los jóvenes ya no quieren ser profesionales, quieren ser influencers.

https://elsiglo.com.gt/2023/02/16/los-jovenes-ya-no-quieren-ser-profesionales-quieren-ser-influencers/

Esteva, P. & Ormart, E. (2010). Currículum oculto en contextos universitarios: Análisis centrado en la transmisión implícita de valores. II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVII Jornadas de Investigación Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Buenos Aires, 1-4. https://www.aacademica.org/000-031/413.pdf

Gimeno Sacristán, J., Feito Alonso, R., Perrenoud, P. & Clemente Linuesa, M. (2012). Diseño, desarrollo e innovación del currículum (Segunda edición). Ediciones Morata. https://curriculum911.files.wordpress.com/2018/08/diseno-desarrollo-innovacion-curriculum-sacristan-clemente-linuesa.pdf

Guzmán Paz, V. (2012). Teoría curricular. Red Tercer Milenio. http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/Educacion/Teoria_curricular.

Hirsch Adler, A. (2003). Elementos significativos de la ética profesional. Reencuentro, (38), 8-15. https://www.redalyc.org/pdf/340/34003802.pdf

Jackson, P. W. (1992). La vida en las aulas (Segunda edición). Ediciones Morata. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/PE_Jackson_Unidad_1.pdf

López Zavala, R. (2013). Ética profesional en la formación universitaria. Perfiles Educativos, 35(142), 15-24.

http://scielo.org.mx/pdf/peredu/v35n142/v35n142a17.pdf

Marcillo, C. (2019). ¿Qué es el currículo oculto? Revista científica: Retos de la Ciencia, 3(6), 58-66.

https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/266/141

Pereira Pérez, Z. (2010). La mirada de estudiantes de la Universidad Nacional hacia el docente y la docente: sus características y clima de aula. Revista Electrónica Educare, 14, 21-39. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194115343003.pdf

Pérez-Castro, J. (2015). La ética profesional en la formación universitaria en México. Edetania, 47, 93-107.

https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/66

Pinilla Rodríguez, D. E., Miranda Salgado, P. S. & Ruiz Villacres, P. L. (2023). Comportamiento prosocial de los estudiantes de Economía en la Universidad Nacional de Chimborazo año 2022. [Tesis de Grado, Universidad Nacional de Chimborazo], Repositorio Digital UNACH.

http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/11146

Sacristán Lucas, A. S. (1987). En torno al currículum oculto. Aldaba, (7), 29-36. http://revistas.uned.es/index.php/ALDABA/article/view/19629

Universidad de San Carlos de Guatemala. (2021). Misión y Visión. https://www.usac.edu.gt/misionvision.php

Published

2024-06-30

How to Cite

Salazar Meléndez de Ariza, E. J. (2024). The university environment as a source of training in professional ethics for students. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i1.5

Issue

Section

Artículos