Increase educational innovation at the higher level through academic engagement
DOI:
https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i2.8Keywords:
educational innovation, academic engagement, higher educationAbstract
OBJECTIVE: To determine how educational innovation is increased through academic engagement. METHOD: The hermeneutic method was used and through a systematic literature review, a dialogue was established with the sources consulted. Twenty of the 28 selected articles were taken into account to analyze evidence related to the author's questions. RESULTS: With the systematic review of the literature, it was determined how academic engagement can increase educational innovation at the higher level. Both teacher work engagement and student academic engagement are key elements to achieve greater development and strengthening of innovative processes. CONCLUSION: Academic engagement makes the learning process more dynamic, improves communication, as well as the formation of social networks. If the level of academic engagement and teacher work engagement is high, educational innovation processes are favored and will be successful in transforming any level or area that seeks to promote. The greater vigor, dedication and absorption of students and teachers, the better their performance and relationship with the institution.
References
Arredondo-Salas, A. Y., Vargas-Vizcarra, M. E., Ccorisapra-Quintana, J., Bustamante-Carpio, J. A. y Ccorispara-Quintana, F. de M. (2022). Engagement y satisfacción académica: rol mediador del compromiso afectivo en estudiantes de negocios. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 117–126. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.689
Bonilla-Yucailla, D., Balseca-Acosta, A., Cárdenas-Pérez, M. J. y Moya-Ramírez, D. (2022). Inteligencia emocional, compromiso y autoeficacia académica. Análisis de mediación en universitarios ecuatorianos. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 39(2), 249-264.
https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.2.16
Cajas Bravo, V., Paredes Pérez, M. A., Pasquel Loarte, L. y Pasquel Cajas, A. F. (2020). Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 77-88.
https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.405
Carvajal Limachi, C. E. y Carranza Esteban, R. F. (2022). Propiedades psicométricas de la escala de engagement académico en estudiantes universitarios bolivianos. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2254–2264.
https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.489
Castañeda, L. A. (2022). Colabilidad del aprendizaje: Un constructo para revalorizar la calidad en la educación universitaria. Guayana Moderna, 11(11), 235–251. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/guayanamoderna/article/view/5868
Córdova-Rojas, L. M., Estrada Araoz, E. G., Bautista-Quispe, J. A., Velazco Reyes, B., y Quispe Aquise, J. (2023). Compromiso académico en estudiantes de educación superior pedagógica al retornar a las clases presenciales. Universidad y Sociedad, 15(3), 280-287.
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3747
De Vera, I. V. (2022). Factores psicosociales y experiencia de engagement en el trabajo: los recursos personales como antecedentes del engagement. Foro de Educación, 20(2), 275-294. http://dx.doi.org/10.14516/fde.837
Estrada Molina, O. y Fuentes Cancell, D. R. (2022). El engagement y la deserción en los MOOCs: Revisión sistemática. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 70, 111-124. https://doi.org/10.3916/C70-2022-09
Falla, D., Alejandres Gómez, C. y Gil del Pino, C. (2022). Engagement en la formación docente como impulsor de actitudes inclusivas. Educación XXI, 25(1), 251-271. https://doi.org/10.5944/educXX1.30369
Lira Munizaga, J. y Pérez-Salas, C. (2022). Compromiso académico en universitarios del Programa de Acceso a la Educación Superior (PACE). Calidad en la Educación, (56), 78-96. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-45652022000100078&script=sci_arttext&tlng=en
Mucha Hospinal, L. F., Chamorro-Mejía, R., Oseda Lazo, M. E., Borja Mucha, C. S. y Martínez Vitor, P. D. (2022). Nivel de Engagement académico de los estudiantes universitarios en tiempos de COVID-19. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Número Especial 2), 71–82.
https://revistas.uh.cu/rces/article/view/47
Pedró, F. (2015). Las políticas de investigación e innovación en Educación: Una perspectiva Supranacional. Bordón: Revista de pedagogía, 67(1), 39-56. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67103
Peralta Rojas, J., Palacios Garay, J., Tamayo Huamán, P. J., Rodríguez Taboada, M. A. y Olivares Rodríguez, P. C. (2023). Engagement académico y laboral docente: Una revisión bibliográfica. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 35-48.
https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.495
Rinaldi, S. Durand, M. C. y Salas Urdaneta, E. (2021). Apuntes sobre la innovación educativa en el nivel universitario.
https://www.econstor.eu/handle/10419/238419
Ruiz, R., Martínez, R. y Valladares, L. (2010). Innovación en la educación superior: Hacia las sociedades del conocimiento. Fondo de cultura económica y Universidad Nacional Autónoma de México. https://wichiteca.com/opac/record/275084?&mode=advanced&query=@field1=encabezamiento@value1=UNIVERSIDAD%20NACIONAL%20AUTONOMA%20DE%20MEXICO&recnum=2
Sarmiento-Martínez, A. M., Moreno Acero, I. D. y Morón Castro, C. (2023). Engagement académico: un elemento clave en la educación virtual. Praxis, 18(1), 140–157. https://doi.org/10.21676/23897856.3695
Urgellés Batalla, M. P. (2022). Relación entre estilos de aprendizaje, engagement y rendimiento académico en estudiantes de terapia física, 2021. Encuentro educativo, 3(2), 102-108. https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/encuentroeducativo/article/view/2277
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadia Amanda Barrientos de Bojórquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.