Teaching strategies in philosophy at a higher level

Authors

  • Lucía Aguilar Balsells Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.26

Keywords:

superior education, philosophy, didactic strategies

Abstract

OBJECTIVE: To identify the most effective didactic strategies in the teaching of philosophy at a higher level. METHOD: A documentary research design, record sheets, and mapping method were used, complemented by the interview and survey technique applied to teachers who teach philosophy classes at three universities. This sample included a total of 28 professors surveyed and 9 interviewees. RESULTS: The most used teaching strategies are individualized strategies, collective strategies, and information processing, including dialogue, research, case studies, flipped classrooms, and the development of philosophical writing such as commentaries and essays. All strategies are complemented using new technologies, supported by audiovisual tools and the use of the virtual classroom, and are aimed at developing critical-reflective thinking that allows students to relate the theoretical sphere of the subject to their reality. CONCLUSION: The most conducive didactic strategies that allow achieving significant learning in the teaching of philosophy at a higher level are those selected by the teacher according to the needs of the course and the context of the student usually of an individual nature and that allow the development of research, reflection and dialogue skills, always starting from a philosophical questioning, the guidance of the teacher and feedback. Therefore, teachers are encouraged to innovate their practice by implementing strategies that are related to the method and resources and allow meaningful learning.

Author Biography

Lucía Aguilar Balsells, Universidad de San Carlos de Guatemala

Es licenciada en Filosofía por la Universidad San Carlos de Guatemala. Posee un profesorado en Lengua y Literatura por la misma universidad. Posee un diplomado en Astronomía y Astrofísica por la Universidad Galileo. Ha participado en congresos de filosofía en Guatemala, Antigua Guatemala y El Salvador. Sus textos han sido publicados en la revista de la Facultad de Humanidades, Departamento de Filosofía y Departamento de Letras. Se ha desempeñado como escritora publicada en revistas, periódicos y antologías de su país. Cuenta con una novela juvenil bajo el sello Loqueleo. Actualmente es docente interina en el Centro Universitario San Carlos de Zacapa, en la Facultad de Derecho y en la Universidad Rafael Landívar en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales.

References

Boavida, J. (2006). De una didáctica de la filosofía a una filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía, 65(234). 205-225.

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2083105.pdf

Giraldo, J., Gallego, L. y Ruiz, F. (2021). Perspectivas existentes frente a la didáctica específica de la filosofía. Folios, (54), 199-213.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345972160013

Gómez, M. (2012). La didáctica de la filosofía y del filosofar en Francia (1989-2012) balance documental o «estado» de la cuestión. Práxis & Saber, 4(7), 67-102. https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248391005.pdf

Miranda, M. (1985). M. Lipman: Función de la filosofía en la educación de la persona razonable. Crear mundos, 1-20.

https://www.celafin.org/documentos/MirandaAlonso_FuncionFilPersonaRazonable.pdf

Moreira, M. (2012). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, (25), 29-56.

https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/10652/Q_25_%282012%29_02.pdf

Martens, E. (1997). La filosofía como cuarta destreza cultural para la realización humana de la vida. Revista Diálogo Filosófico, 38, 233-238. https://www.dialogofilosofico.com/index.php/dialogo/article/view/660/700

Navaridas, F. (2004). Estrategias didácticas en el aula universitaria. Universidad de la Rioja. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/59764.pdf

Restrepo, B. (2006). Tendencias actuales en la educación superior: rumbos del mundo y rumbos del país. Revista de Educación y Pedagogía, 18(46), 79-90. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2361434.pdf

Trias, S. (1986). Tendencias actuales de la didáctica de la filosofía. Cuadernos de pensamiento Universidad de las Islas Baleares, (6), 141-148. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6277253

Published

2025-05-08

How to Cite

Aguilar Balsells, L. (2025). Teaching strategies in philosophy at a higher level. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(1), 19–26. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i1.26