Application of the ontosemiotic approach and its impact on the study of the Collatz conjecture

Authors

  • Juan Carlos Ruiz Castillo Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.39

Keywords:

Collatz conjecture, ontosemiotic approach, mathematics education

Abstract

OBJECTIVE: To evaluate the impact of applying the ontosemiotic approach in the teaching of the Collatz Conjecture to students in the Bachelor's Degree in Mathematics and Physics Education, with the goal of improving their understanding and skills in handling complex mathematical concepts. METHOD: A mixed-method approach was adopted, integrating quantitative and experimental methods, using cognitive epistemic configurations for data collection and analysis. This approach enabled a deep integration of the principles of the ontosemiotic approach with complexity sciences, facilitating a detailed assessment of the learning process. RESULTS: The analyzed data show a significant improvement in the students' ability to interact with mathematical symbols, interpret semiotic representations, and evolve in their understanding of abstract concepts. This evidence supports the effectiveness of the ontosemiotic approach in constructing solid mathematical knowledge. CONCLUSION: The study concludes that the ontosemiotic approach is a powerful tool for addressing complex mathematical problems, providing new insights into the construction of mathematical knowledge and cognitive interaction. It is recommended to integrate this approach more extensively into mathematics curricula to maximize its educational benefits and explore its applicability in other academic contexts.

Author Biography

Juan Carlos Ruiz Castillo, Universidad de San Carlos de Guatemala

Posdoctorado en Fisica Matemática, Doctor en Investigación, Doctorando en Fisica Matemática, Maestría en Ciencias en Didáctica de la Matemática con mención honorifica Magna Summa Cum Laude, Maestría en Ciencias en Formación Docente, Licenciatura en la Enseñanza de la Matemática y la Física, Profesor en Enseñanza Media Especializado en Física-Matemática, egresado de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Experiencia en investigaciones: publicación de diversos estudios en distintas revistas internacionales y nacionales, amplia experiencia en la enseñanza en el nivel diversificado y universitario. Profesor de la Cátedra de Matemática en EFPEM.

References

Gleick, J. (1987). Caos: La creación de una ciencia. Penguin Books.

https://opencourses.ionio.gr/modules/document/file.php/DAVA275/James%20Gleick%20-%20Chaos.%20Making%20a%20new%20science.pdf

Gil, A. (2022, febrero 13). La conjetura de Collatz. https://temat.es/article/download/2022-p65/2022-p65-pdf/176

Godino, J. D., Batanero, C., Burgos, M., & Gea, M. M. (2021). Una perspectiva ontosemiótica de los problemas y métodos de investigación en educación matemática. Revemop, 3, e202107. https://doi.org/10.33532/revemop.e202107 DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202107

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31(57), 90–113. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05

Guerrero, L., & Falk, M. (2023). Una mirada a la teoría de representaciones semióticas de Duval desde el pensamiento manifestado por participantes de olimpiadas colombianas de Matemáticas. South Florida Journal of Development, 4(5), 2640–2653. DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv4n3-030

https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/download/2640/2062/5747

Ruiz, J. (2022). La aplicación de herramientas digitales con el enfoque ontosemiótico y su influencia en el aprendizaje de funciones exponenciales y logarítmicas [Tesis de maestría, Universidad de San Carlos de Guatemala]. https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.92 DOI: https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.92

Ruiz, J. (2023). Compuertas lógicas con la teoría socioepistemológica. Revista InUMES, 34–43.

https://drive.google.com/file/d/1-GkzRLXZw19v9PsHClxVOCT4Vd-A6Agd/view

Ruiz, J., Solórzano, L., & Boj, H. (2023). La enseñanza de la geometría en Guatemala. Libros Fahusac.

https://doi.org/10.46954/librosfahusac.30.c65 DOI: https://doi.org/10.46954/librosfahusac.30.c65

Ruiz, J. (2024). Pitagorismo: Contribuciones y decadencia de una escuela filosófica y matemática. Revista InUMES.

https://www.researchgate.net/publication/382651293_Pitagorismo_contribuciones_y_declive_de_una_escuela_filosofica_y_matematica

Ruiz Castillo, J. C. (2024). La filosofía de las matemáticas: Desde la ontología y epistemología hasta la pedagogía escolar. Revista Científica Avances en Ciencia y Docencia, 1(1), 37–41. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i1.4 DOI: https://doi.org/10.70939/revistadiged.v1i1.4

Ruiz, J. (2025). Aplicación del enfoque ontosemiótico y la incidencia en el estudio de la conjetura de Collatz desde las ciencias de la complejidad [Tesis doctoral, CUNORI]. https://drive.google.com/file/d/1LZck3ra227nzbIpJVSk8v4ByM6WcHKjd/view?usp=sharing

Ruiz, J. (2025). Aplicación de las representaciones semióticas en cálculo multivariable mediante la construcción de una montaña rusa física y virtual. Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 18(2), 85–98. https://doi.org/10.15517/5shh5h27 DOI: https://doi.org/10.15517/5shh5h27

Published

2025-07-25

How to Cite

Ruiz Castillo, J. C. (2025). Application of the ontosemiotic approach and its impact on the study of the Collatz conjecture . Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2i2.39