Use of artificial intelligence in university teaching from the professors' perspective

Authors

  • Jeanethe Aracely Vásquez Franco Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.54

Keywords:

artificial intelligence, university teaching, critical thinking

Abstract

OBJECTIVE: To analyze the perceptions, experiences, and practices of university professors regarding the use of artificial intelligence tools in the teaching process, in order to identify their benefits, challenges, and impact on educational quality. METHOD: A qualitative approach with a non-experimental design and descriptive scope was applied to a sample of 12 professors from the Public Accounting and Auditing program at the University Center of Zacapa. The techniques used were semi-structured interviews, classroom observation, and document review. RESULTS: The results show that the most commonly used tools are Moodle, Classroom, Zoom, and podcasts, selected for their accessibility, ease of use, and pedagogical functionality. Professors value that these technologies promote student autonomy and strengthen skills such as data-driven decision-making and information analysis. However, concerns associated with the use of artificial intelligence are identified, especially the loss of critical thinking, inequality in technological access, and the unethical use of these tools. CONCLUSION: Although teachers' general perception of artificial intelligence is favorable, its implementation requires institutional strategies that guarantee ethical, critical, and formative integration. The need for ongoing teacher training and regulatory frameworks that guide the responsible use of artificial intelligence in university educational contexts is highlighted.

Author Biography

Jeanethe Aracely Vásquez Franco, Universidad de San Carlos de Guatemala

Actualmente, curso el Doctorado en Innovación y Tecnología Educativa, de la Facultad de Humanidades, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.  Egresada del Centro Universitario de Zacapa de la Universidad de San Carlos de Guatemala, donde obtuve el título académico de Magister Formulación y Evaluación de Proyectos con Énfasis en Impacto Ambiental y el título pre-grado de Licenciada en Ciencias de la Comunicación.  

References

Bladimiro, B. R. (2024). Docentes ante la inteligencia artificial en una universidad pública del norte del Perú. Pontificia Universidad Católica de Perú, 33(64), 8-28. https://doi.org/https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001

Carranza Alcántar, M., Macías González, G., Gómez Rodríguez , H., Jiménez Padilla, A., & Jacobo Montes, F. (2024). Usos y perspectivas de la inteligencia artificial en la comunidad de profesores de la Universidad de Guayaquil. Scielo, 22(2).

https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2024.22027 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2024.22027

Cepeda Campoverde, E., Durán Núñez, Y., & Ocaña Ocaña, A. (2025). Usos y perspectivas de la inteligencia artificial en la. Scielo, 9(1). https://doi.org/https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a9 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a9

Jiménez Ramírez, C., Martínez Aguirre, E., Zárate Depraect, N., & Grijalva Verdugo, A. (2025). Adopción de la Inteligencia Artificial en la enseñanza: perspectivas de docentes de Educación Superior. Revista Paraguaya de educación a distancia, 5(2), 5-16.

https://doi.org/https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art1 DOI: https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art1

Kroff , F., Coria, D., & Ferrada, C. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria:. Revista Espacios, 45(5), 120-135. DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n05p09

https://doi.org/https://ve.scielo.org/pdf/espacios/v45n5/0798-1015-espacios-45-05-120.pdf

Margalida, C. (2025). La inteligencia artificial, aliada y riesgo en el aprendizaje universitario, según un estudio de la UIB. Cadena Ser.

https://doi.org/https://cadenaser.com/baleares/2025/02/13/la-inteligencia-artificial-aliada-y-riesgo-en-el-aprendizaje-universitario-segun-un-estudio-de-la-uib-radio-mallorca/

Mauro, R. M. (2025). IA en la educación superior: ¿una revolución o un riesgo. Observatorio del Instituto para el futuro de la educación Tecnológico de Monterey.

https://doi.org/https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/ia-en-la-educacion-superior-una-revolucion-o-un-riesgo/

Ramirez Martinell, A., & Casillas Alvarado, M. (2024). Percepciones docentes sobre la Inteligencia Artificial Generativa: El caso mexicano. Revista Paraguaya de Educación a Distancia, FACEN-UNA, 5(2), 44-55. https://doi.org/https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art4 DOI: https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art4

Sosa de Wood, P., Jiménez Chaves, V., & Riego Esteche, A. (2024). Análisis de la percepción de los profesores respecto al uso de la inteligencia artificial. EDUCA UMCH(24). https://doi.org/https://doi.org/10.35756/educaumch.202424.293 DOI: https://doi.org/10.35756/educaumch.202424.293

UNESCO. (2021). La inteligencia artificial en la educación. Aprendizaje digital y transformación de la educación UNESCO.

https://doi.org/https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence

Published

2025-10-25

How to Cite

Vásquez Franco, J. A. (2025). Use of artificial intelligence in university teaching from the professors’ perspective. Revista Científica Avances En Ciencia Y Docencia, 2(Especial), 81–89. https://doi.org/10.70939/revistadiged.v2iEspecial.54

Issue

Section

Artículos